V aktuálnom rýchlom životnom a pracovnom tempe sa od ľudí vyžaduje zvládanie väčšieho množstva úloh. A to nielen v zamestnaní, ale aj v súkromnom živote.
Ako sa udržať v kondícii a dokázať zvýšiť svoj pracovný výkon na maximum a naštartovať kariéru správnym smerom tak, aby ste sa vyhli tzv. “syndrómu vyhorenia”?
V poslednom období sa stretávame s problémami ako nedostatočná motivácia, upadanie pracovnej morálky, vznik nezdravého vzťahu zamestnancov k firme, stagnovanie a nízka produktivita.
Dôležitý fakt v tomto procese zohráva finančné ohodnotenie a samozrejme aj pracovné benefity ako nadštandardná lekárska starostlivosť, dovolenka navyše, rôzne poukážky na nákup a pod. Existujú však aj ďalšie spôsoby, ktorými sa dá pracovný výkon efektívne zvýšiť.
- Dôležitá je pochvala a dobrý pocit zamestnanca z práce. Z tohto hľadiska by mal zamestnávateľ dbať na to, aby sa klasická “pochvala” z pracoviska nevytratila. Občas totiž môže mať dokonca účinnejší efekt ako nadštandardné finančné ohodnotenie. “Každý z nás potrebuje zmysluplnú činnosť, ktorou vyplníme svoj deň, niečo, čo nás baví a prináša nám pozitívne pocity. Je potrebné, aby človek večer zaspával s vedomím, že jeho práca dáva zmysel,” hovorí psychologička, Mgr. Alexandra Andrejkovičová.
- Zamestnávatelia by nemali trvať na práci navyše po skončení pracovnej doby. Tento čas patrí súkromiu človeka a je určený na regeneráciu fyzických a psychických síl. „Pracovný čas je u nás flexibilný, ale obvykle sa v kancelárii vidíme medzi 8-9 až 16-17. V prípade potreby jednotliví kolegovia začínajú pracovať skôr a/alebo zostanú v práci dlhšie. Ak vyslovene nie je potrebná fyzická prítomnosť niektorého zamestnanca, po dohode môže pracovať aj z domu,“ Adrián Doboly zo spoločnosti Natures.
- Dôležitým faktorom je aj pravidelná teplá strava. Z tohto dôvodu väčšina zamestnávateľov prešla na poskytovanie stravných lístkov na obed. “Pre sústredenie sa a pracovný výkon zamestnancov je dôležité, aby sa pravidelne stravovali a udržiavali si dobrú kondíciu a zdravie. Práve z tohto dôvodu zamestnávatelia poskytujú stravné lístky. Podľa prieskumu pre GfK respondenti uviedli, že stravné lístky patria medzi najobľúbenejšie pracovné benefity. Rovnako sa v 40% vyjadrili, že bez stravných lístkov by na obedy chodili menej často,” vysvetľuje Peter Ovari, obchodný riaditeľ spoločnosti Vaša Slovensko.
- Jedným z efektívnych spôsobov je aj plánovanie nových aktivít pre zamestnancov. „Aj v tomto roku plánujeme pokračovať v osvedčených benefitoch z minulých rokov a tiež ich vylepšovať. Chystáme drobné zmeny na pracoviskách, ktoré by mali kolegom ponúknuť ešte väčšie pohodlie či pracovný komfort. Okrem toho máme záujem aktívne pôsobiť i na poli zamestnaneckého dobrovoľníctva. Dobrovoľníctvo vnímame ako ideálnu kombináciu nezištnej pomoci a možnosti upevniť vzájomné vzťahy medzi kolegami,“ objasňuje Ing. Richard Strapko, generálny riaditeľ poisťovne Aegon.
- Na pracovisku zamestnanec trávi väčšinu dňa, preto by mal mať možnosť zútulniť si svoje pracovné prostredie. Martin Šimun z Galérie bývania Styla: „Prostredie a atmosféru v našom pracovnom priestore spríjemňujeme našim zamestnancom denným svetlom a zeleňou. Rovnako si dávame záležať aj na kvalitnom sedení. Do budúcna plánujeme kancelárske priestory s terasou a výhľadom na jazero Zlaté piesky. Spojenie s prírodou, najmä počas letných mesiacov vnímame ako príjemné obohatenie pracovného prostredia.“
- Základom je tiež správne nastavený management. “ Kľúčové je zapojenie do procesu rozhodovania cez vlastnú jasne definovanú osobnú zodpovednosť každého člena tímu. Je potrebné rozumieť príčinám, dôsledkom, súvislostiam a okolnostiam, ktoré sú každodennou súčasťou života spoločnosti, ale často chybne zostávajú len na úrovni managementu. Neoddeliteľnou súčasťou zodpovednosti leadera pri kontinuálnom zvyšovaní výkonu je motivácia, s ktorou okrem iného súvisí správna a predovšetkým spravodlivo nastavená metodika odmeňovania, niekedy aj dobre načasovaná a prezentovaná pochvala za dobre odvedený výkon dokáže zázraky,” uvádza Martin Šolc, MSc., managing director z Assa Abloy Slovakia.
- Nezabúdajte predchádzať vyhoreniu. “Preventívnym prostriedkom podľa mojich skúseností je vedieť nájsť a zabezpečiť správny pomer medzi prácou a oddychom,” uzatvára túto tému Mgr. Andrejkovičová.
A na záver je dôležité nezabúdať na fakt, že možnosť pracovného postupu je tiež jedným z dôležitých faktov pri motivácii zamestnancov, na ktorý sa často zabúda.