Prepraviť tovar z bodu A do bodu B s tým, že musí prejsť cez bod C a bod D, nie je nič jednoduché. No takmer každý majiteľ eshopu či výrobnej firmy sa s týmto nielenže stretol, ale musí sa o to postarať každý deň.
Najčastejšie sa táto služba outsourcuje – poštou alebo kuriérom, niektoré nadnárodné firmy majú vlastné oddelenie, ktoré rieši nákladnú prepravu. Ak však nemáte na to zdroje, musíte riešiť externého prepravcu. Na čo si dať pozor pri jeho výbere?
Čo potrebujete prepraviť
V prvom rade si musíte vyberať svojho prepravcu podľa toho, čo chcete prepravovať – bude to drobný tovar, biela elektronika alebo nadrozmerný náklad, ktorý je najlepšie expedovať námornou prepravou v kontajneroch?
Ak chcete doručiť bežný tovar, využite kuriéra alebo poštu, no ak chcete prevážať nadrozmerné náklady, potom je lepšie obrátiť na sa špecializovaného prepravcu.
Exportujete aj do zahraničia?
Vyberať prepravcu by ste mali aj podľa toho, či posielate tovar do zahraničia. Samozrejme, treba rozlišovať zahraničie – ak posielate zásielku do Česka, potom si vystačíte opäť s poštou alebo kuriérom, no ak potrebujete prepraviť tovar do Austrálie, budete potrebovať spoločnosť, ktorá ponúka leteckú prepravu, prípadne prepravou loďou.
Sú spoločnosti, ktoré sa špecializujú primárne na zahraničie, takže čo sa týka tuzemskej prepravy, nedokážu vám dať takú dobrú cenovú ponuku ako tie, ktoré sa špecializujú na územie Slovenska.
Servis vám veľa napovie
Profesionálny servis sľubuje každá spoločnosť, či ho však dostanete, je otázne. Preto je dobré, keď má každý prepravca nonstop hotline, na ktorej môžete zistiť aktuálne informácie o vašej zásielke. Výhodou prepravcov je, keď spolupracujú so zahraničnými spoločnosťami, vďaka ktorým je celý proces špedície rýchlejší.
Cena za kilometer nemusí byť konečnou cenou
Cena pri výbere hrá dôležitú rolu, aj preto prepravcovia skúšajú použiť rôzne triky, aby vás získali. Jedným z tých najčastejších je, že cena za kilometer je uvádzaná bez ďalších poplatkov, vďaka ktorým sa ešte navýši – príplatok za poistenie, administráciu či naloženie tovaru. Preto by ste sa mali rozhodovať podľa konečnej a nie čiastkovej ceny.