Keby ste si mali položiť pri veľmi ale aj tých menej dôležitých rozhodnutiach stále jednu a tú istú otázku, aká by to bola?
Niekedy môže človek skĺzavať k presvedčeniu, že doma robí veci kvôli nejakým motiváciám a počas pracovného dňa vyvierajú jeho pohnútky zase z niečoho iného. To je však omyl. Človek je motivovaný jedným a tým istým, záleží len od konkrétnej osoby a osobnosti.
V zásade sa teda súkromný život a ten pracovný v ničom nelíši a tak je zaujímavé pýtať sa sám seba:
,,Aká je moja motivácia, prečo to chcem robiť takto?“
Ak si myslíte, že túto otázku ste si už zodpovedali pred mesiacmi pri tvorbe biznisplánu, skúste si ju pred menšími krokmi, ktoré aktuálne robíte, zopakovať. Možno budete prekvapení. Nech boli odpovede vtedy akékoľvek, vy sa v čase meníte a nikdy nezaškodí si vašu motiváciu pripomenúť, pretože biznis, start up či akokoľvek si to nazvete, ste stále vy.
Vyhraďte si čas na otázky pre seba samého
Je odpoveďou na otázku externý faktor? Spokojnosť či mienka niekoho iného, časový tlak , financie a pod. je stále prezlečená nejaká vaša konkrétna potreba. Skúste byť zvedavý a pýtať sa seba samého dovtedy, kým neprejdete od externých činiteľov k tým vnútorným.
Všetko čo pôsobí z nášho okolia, externé činitele, externé motivácie dokážu akcelerovať (samozrejme aj inhibovať) našu aktivitu len do určitej miery a v obmedzenom čase. Preto hľadajte, čo je to, čo vás ženie dopredu.
Na začiatku to môže vyzerať ako zbytočné vynakladanie energie navyše, no časom môžete dospieť k tomu, že budete vedieť presne definovať nielen svoje zámery, ale budete sa vedieť aj oveľa viac orientovať v sebe. Keby ste si mali vybrať medzi biznis partnerom, ktorý pozná nielen svet technológií, ale aj samého seba a tým, ktorý sa nevyzná ani sám v sebe, ktorého by ste si vybrali?
Čo keď sa zaseknem?
Malou pomôckou pri zaseknutí sa, môže byť položiť si obdobnú otázku ale v kontexte súkromného života. Niekedy to môže vyzerať, že sú to zdanlivo nespojiteľné vesmíry, avšak to tak nie je. Síce pri rokovaní s klientom môžete používať odbornejší slovník, množstvo grafov a pod., ale ak je vaším hnacím motorom potreba uznania doma, môže byť ňou pokojne aj v práci.
Uvediem veľmi zjednodušený príklad. Keď človek prichádza do nového prostredia, či už školského alebo pracovného, je jeho potrebou nadviazať vzťahy, vytvoriť si kontakty, akosi si nájsť svoje miesto v konkrétnom prostredí.
Pamätáte si na situáciu z Priateľov, kedy Rachel začala fajčiť, lebo to bol z jej pohľadu jediný spôsob, ako sa začleniť do kolektívu, ktorý nakoniec aj tak zlyhal, resp. pôsobil len na chvíľku, kým s tým neskončila?
Čo za tým bolo? Snaha o konformizmus, dostať sa k zaujímavým informáciám, ktoré sa preberali len tam? Alebo šlo o základnú potrebu uznania a akceptácie? Hlasujem za poslednú možnosť.
Nech je vaša odpoveď na otázku akákoľvek, čím bude hlbšia a čím viac sa bude dotýkať podstaty vašej osobnosti, tým sa vám bude ľahšie robiť rozhodnutia, ktoré neskôr nebude potrebné ľutovať.
Pýtajte sa!
- Zdroj obrázka: pexels.com