Konceptom EQ značka Mercedes Benz ukazuje, ako môže elektroautomobil už čoskoro vytlačiť z ciest vozidlá so spaľovacím motorom: štúdia so vzhľadom športového kupé SUV poskytuje výhľad na novú generáciu automobilov poháňaných z akumulátorov.
Dynamický dizajn exteriéru s novou elektroestetikou zdôrazňuje zameranie na silný elektrický pohon: dva elektromotory, ktorých systémový výkon možno vďaka stupňovite rozšíriteľným akumulátorovým komponentom zvýšiť až na 300 kW, a stály pohon všetkých kolies zabezpečujú vysokú dynamiku jazdy.
Dojazdom až 500 kilometrov a prednosťami typickými pre značku Mercedes ako bezpečnosť, komfort, funkčnosť a konektivita spĺňa koncept EQ všetky požiadavky kladené na modernú, udržateľnú mobilitu. Vozidlo ponúka inovatívne riešenia aj vnútri, medzi nimi je aj úplne nová koncepcia interiéru.
Koncept EQ oslávil svetovú premiéru na parížskom autosalóne a je predobrazom novej produktovej značky pre elektromobilitu EQ značky Mercedes Benz. Názov EQ znamená „Electric Intelligence“ a je odvodený od základných hodnôt značky Mercedes Benz „emócia a inteligencia“.
„Mobilita budúcnosti sa v prípade značky Mercedes-Benz opiera o štyri piliere: Connected, Autonomous, Shared a Electric (konektivita, autonómnosť, zdieľanie a elektrický pohon). Koncept EQ to všetko dôsledne spája,“
uvádza Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars.
„Automobily bez emisií sú budúcnosť. A naša nová značka EQ ďaleko presahuje rámec e vozidla. EQ predstavuje rozsiahly elektrický ekosystém pozostávajúci zo služieb, technológií a inovácií.“
Univerzálne použiteľná architektúra elektromobilu
Nová generácia elektromobilov bude založená na architektúre navrhnutej špeciálne pre modely poháňané z akumulátorov, ktorá je stupňovite rozšíriteľná v každom ohľade a možno ju použiť vo všetkých modeloch: rázvor a rozchod kolies, ako aj všetky ostatné systémové komponenty, najmä akumulátory, sú vďaka modulárnej stavebnici systému variabilné.
Koncept automobilu je tak optimalizovaná na všetky požiadavky modelovej rodiny orientovanej na budúcnosť a poháňanej z akumulátorov. Základná architektúra sa hodí pre vozidlá SUV, sedany, kupé a ďalšie modelové rady.
Štruktúra automobilu je založená – podobne ako v prípade moderných sériových modelov značky Mercedes Benz – na inteligentnej kombinácii ocele, hliníka a uhlíkových vlákien. Takto sú optimálne splnené požiadavky na odľahčenú konštrukciu, stabilitu a efektívnosť nákladov.
Dizajn exteriéru s novou elektroestetikou
„Koncept EQ je príťažlivá a moderná,“
vysvetľuje Gorden Wagener, šéfdizajnér Daimler AG.
„Jeho fascinácia spočíva v novom poňatí našej dizajnovej filozofie zmyselnej čistoty pre avantgardnú, modernú a osobitnú elektroestetiku. Dizajn vizionárskej štúdie, zredukovaný na to podstatné, súčasne odhaľuje zvodnú progresívnosť.“
Monolitický základný tvar konceptu EQ spája gény SUV s dynamickým charakterom kupé a niečo si vypožičiava aj z modelu Shooting Brake v zadnej časti. Vďaka plochej, predĺženej kabíne vznikli atleticko-puristické proporcie.
O novú elektroestetiku sa pričinil plynulý prechod z lesklej čiernej kapoty motora cez čelné sklo až po tmavo tónovanú panoramatickú strechu – príťažlivý kontrast k lakovaniu v striebornej farbe alubeam.
Sotva postrehnuteľné škáry karosérie, stierače pod krytom, kamery namiesto vonkajších zrkadiel a vypustenie zvyčajných kľučiek dverí zdôrazňujú natiahnutú a dynamickú siluetu, vytvárajú dojem jednoliatosti tohto crossoveru SUV a znižujú odpor vzduchu.
Cielene redukovaný pohľad zboku, široké plecia a veľké disky z ľahkej zliatiny vo formáte 21 palcov vytvárajú dynamiku už počas státia.
Kokpit orientovaný na vodiča s novou elektroestetikou
V kokpite orientovanom na vodiča je v strede pozornosti nekomplikovaná obsluha založená na dotyku a elektroestetika nového druhu, ktorá do interiéru dôsledne prenáša vzhľad exteriéru. Prístrojová doska s veľkým, vznášajúcim sa širokouhlým displejom je svojím asymetrickým dizajnom šitá na mieru vodiča.
Inovatívnym, digitálnym dotykovým zážitkom sa koncept EQ diferencuje od zaužívanej logiky obsluhy súčasných vozidiel a poskytuje výhľad do budúcnosti interakcie používateľa vo vozidlách značky Mercedes Benz.
Interiér s novou, dotykovou obsluhou bez tlačidiel
Interiér konceptu EQ charakterizuje moderný luxus, ktorý sa prejavuje najmä úplne novým používateľským rozhraním – spája emocionálnosť s inteligenciou a jednoduchosťou obsluhy a až na elektrické nastavenie sedadiel, typické pre značku Mercedes, nepotrebuje žiadne vypínače ani tlačidlá.
V dvoch z troch úzkych ramien volantu je nainštalované dotykové ovládanie , integrované do displejov OLED (OLED = organic light emitting diode, čiže organická svetelná dióda).
Tie v príslušnej ponuke zobrazujú vhodné ikony a symboly; vďaka dotykovej funkcii môže vodič listovať v rôznych ponukách a kliknutím potvrdiť svoju voľbu.
Širokouhlý displej TFT s uhlopriečkou 24 palcov (53 x 11 cm) v kvalite High Definition posúva všetky relevantné informácie ako rýchlosť, dojazd, údaje o jazde alebo navigačné a kartografické témy do zorného poľa vodiča.
Inovácia sa prejavuje v diferenciácii medzi značne redukovaným a komplexným zobrazovaním vrátane medzikrokov. Či má byť hustota informácií nízka a dizajn prezentovaný veľmi čisto, alebo sa majú zobrazovať aj pridané obsahy, ostáva na osobných preferenciách vodiča.
Dizajn používateľského rozhrania s individualizovanými obsahmi
Hustotu informácií možno na digitálnom displeji zvyšovať krok za krokom a premeniť ju na združený prístroj s jedným alebo aj dvoma okrúhlymi prístrojmi, ktorý obsahuje podrobnejšie informácie a spätnú väzbu o rýchlosti a dojazde.
Tieto modulárne navrhnuté indikácie umožňujú individualizované nastavenie obsahov. Príťažlivosť dizajnu používateľského rozhrania zvyšuje aj svet farieb v odtieňoch electric blue, biela a ružové zlato – prístrojové indikácie sa farebne prispôsobujú jazdnému režimu alebo procesu nabíjania a umožňujú tak rýchle a intuitívne odčítanie.
Stredová konzola v ráme vo farbe ružového zlata sa akoby vznášala: nepotrebuje mechanické ovládacie prvky a je vybavená dotykovými ovládačmi. Analogicky k dotykovému ovládaniu vo volante aj tu obsluhuje vodič jedným prstom automatickú klimatizáciu a infotainment.
Keďže koncept EQ nemá zvyčajné vonkajšie zrkadlá, kamery premietajú obraz dopravného diania vzadu na displejoch integrovaných vo dverách. Tak kľučky dverí, ako aj elektrické ovládanie okien sa obsluhujú dotykovými prvkami.
Avantgardne a funkčne riešený interiér
Koncept EQ je vybavený štyrmi samostatnými sedadlami. Ich redukovaný objem, dojem vznášania sa a avantgardná kresba sedadla vyvolávajú pocit vizuálnej ľahkosti. Reproduktory integrované do opierky hlavy zabezpečujú individuálny zvukový zážitok.
Koža vo farbe bieleho svetla obopína bočné vankúše, perforácia vo vzhľade padajúcich pixelov umožňuje pohľad na častice vo farbe ružového zlata.
Prešívanie vo vzhľade plošných spojov na stredových poliach navrhnutých vo farbe deep-brown vytvárajú príťažlivý kontrast. Monitory TFT pre zábavnú techniku pre cestujúcich vzadu sú integrované do operadiel predných sedadiel.
EQ: nová značka E-Mobility z dielne vynálezcu automobilu
EQ ponúka rozsiahly elektromobilný ekosystém pozostávajúci z výrobkov, služieb, technológií a inovácií. Spektrum siaha od elektromobilov cez nástenné nabíjacie skrinky a nabíjacie služby až po domové akumulátory energie.
Mercedes Benz bude svoje budúce elektromobily poháňané z akumulátorov predávať pod značkou EQ. Názov znamená „Electric Intelligence“ a je odvodený od základných hodnôt značky Mercedes Benz „emócia a inteligencia“.
Nová značka zahŕňa všetky podstatné aspekty elektromobility orientovanej na zákazníkov a prekračuje rámec samotného vozidla.
Nadchádzajúce modely stelesňujú to podstatné modernej elektromobility: spojenie emocionálneho a inteligentného dizajnu, nezvyčajného pôžitku z jazdy, vysokej praktickosti pri každodennom používaní a maximálnej bezpečnosti, ktoré charakterizujú všetky vozidlá od vynálezcu automobilu.
Koncept EQ, ktorý nemá ďaleko od sériovej podoby poskytuje výhľad na nadmodelovú architektúru elektromobilu pre vozidlá poháňané z akumulátorov. Dieter Zetsche:
„Elektrický smart bol v roku 2007 priekopníkom jazdy na elektrickú energiu. Teraz začneme niečo nové. Sme pripravení na štart elektroofenzívy, ktorou pokryjeme všetky automobilové segmenty od kompaktnej až po luxusnú triedu.“
Vonku aj vnútri: nový svetelný podpis pre elektromobily
S novým svetelným podpisom v exteriéri a interiéri ukazuje vynálezca automobilu dizajnový trend nadchádzajúcich elektromobilov s hviezdou: ako poznávací znak konceptu EQ slúži predná maska „Black Panel“: v tomto zasklenom dizajnovom prvku sú integrované hviezda Mercedes osvetlená bielym svetlom a všetky svetelné prvky.
Modrým svetlom osvetlený rám interpretuje masku chladiča charakteristickú pre značku Mercedes úplne novým spôsobom. Osvetlené svetelné vodiče s LED vo farbe electric blue vytvárajú svetelnú inscenáciu so zaujímavými svetelnými dizajnovými prvkami.
Pre koncept EQ je charakteristický aj obiehajúci svetelný pás masky „Black Panel“. Sú v ňom zapuzdrené biele svetlomety v technike LED s intenzívnym svetlom.
Pri pohľade zboku plynulá e línia a línia boku lemujú podstavec kamery vonkajšieho spätného zrkadla. Aplikácie ružového zlata v pochrómovanej ozdobnej lište e-línie a v lúčoch 21 palcových diskov priťahujú na seba pohľady, rovnako ako to robia v interiéri.
V súlade s nimi riešili dizajnéri Mercedes zadné svietidlá: dostali podobu masky „Black Panel“ a sú lemované svetelným vodičom s LED vo farbe electric blue, ktorá sa počas jazdy zmení na červenú a slúži ako zadné svietidlo.
Centrálna hviezda Mercedes na zadnej časti je tiež osvetlená bielym svetlom. Po aktivovaní smerovky sa svetelný podpis v tvare spony na kraji zmení na oranžový, podobne ako vpredu.
Svetelná atmosféra: od uvítacieho scenára až po scenár electric blue
Ak sa vodič blíži k svojmu vozidlu, samo sa aktivuje a pozdraví ho špecifickou farebnou atmosférou v interiéri. Digitálne svetlo v perforovanom vnútornom obložení dverí kompletizuje uvítací scenár.
Keď vodič zaujme svoje miesto, svetelná atmosféra prejde do farby electric blue: svetlá vo dverách a na sedadlách plynulo prejdú do maxima. Na širokouhlom displeji sa postupne vytvorí ukazovateľ úrovne energie. Na navigačnej mape sa zobrazia všetky ciele, ktoré možno dosiahnuť s aktuálnym stavom nabitia akumulátorov.
Adaptívne náladové osvetlenie na dosiahnutie útulnej atmosféry
Adaptívne náladové osvetlenie na palube konceptu EQ vytvára mimoriadne útulnú atmosféru. Svetelné prvky sa nachádzajú v svetelnom páse pod čelným sklom, na bočných a stredových ventilačných dýzach, sedadlách, kľučkách dverí a vnútornom obložení dverí, na stredovej konzole a okolo hviezdy Mercedes vo volante.
Silný elektrický pohon: celkový výkon 300 kW a dojazd až 500 kilometrov
Koncept EQ s dvoma elektromotormi na prednej a zadnej náprave a akumulátorom integrovaným v podlahe vozidla stelesňuje výkonnú automobilovú koncepciu.
Základom vysokej dynamiky a bezpečnosti jazdy je elektrický pohon všetkých kolies s variabilným rozdeľovaním momentu medzi prednú a zadnú nápravu a s akumulátorom uloženým nízko v podlahe vozidla medzi nápravami.
S celkovým výkonom, ktorý môže mať v najsilnejšom stupni vyhotovenia až 300 kW, a maximálnym krútiacim momentom až 700 newtonmetrov dosiahne koncept EQ stovku za menej ako päť sekúnd. V kombinácii s inteligentnou prevádzkovou stratégiou vyvinutou v Mercedes Benz dosahuje koncept EQ dojazd až 500 kilometrov.
Pri príprave do sériovej výroby Mercedes-Benz okrem svojej vlastnej vývojovej a výrobnej kompetencie ťaží aj z modulárnej stratégie pre alternatívne pohony, prekračujúcej rámec koncernu a jednotlivých modelov, a z priameho prístupu ku kľúčovým komponentom elektromobility.
Vysokoefektívny lítium-iónový akumulátor pochádza od dcéry spoločnosti Daimler, Deutsche ACCUMOTIVE. Vďaka modulárnej konštrukcii má inovatívny systém akumulátorov modelovo špecifickú celkovú kapacitu viac ako 70 kWh.
Pohodlné nabíjanie doma a na cestách
Koncept EQ spája v sebe nabíjacie technológie najnovšej generácie. Vozidlo je pripravené tak na nabíjanie doma indukciou alebo prostredníctvom nástenného nabíjacieho boxu, ako aj na rýchlonabíjanie.
Ideálnu symbiózu s bezkáblovým systémom nabíjania pomocou indukcie alebo prostredníctvom nabíjacej skrinky môžu v budúcnosti tvoriť akumulátory energie Mercedes Benz.
Domácnosti, ktoré sú vybavené vlastným fotovoltickým systémom a svoju nadbytočnú solárnu energiu uložia do akumulátora energie Mercedes Benz, profitujú z možnosti odberu „zelenej elektrickej energie“ do značnej miery nezávislej od trhu energií.
Výrazne zredukované časy nabíjania sú spojené so zavedením rýchlonabíjania cez Combined Charging System (CCS, teda kombinovaný systém nabíjania). Európsky nabíjací štandard umožňuje rýchlonabíjanie s ďaleko vyšším výkonom ako v súčasnosti.
Aktuálne sú možné hodnoty výkonu nabíjania 50 kW, ojedinele až 150 kW. V strednodobom a dlhodobom výhľade sa uvažuje o výkone nabíjania až 300 kW. V priebehu piatich minút by sa tak mohla dobiť elektrická energia postačujúca na 100 kilometrov jazdy bez lokálnych emisií.
Asistenčné systémy pre vodiča pre maximálnu bezpečnosť
Koncept EQ je samozrejme vybavený aj najnovšími asistenčnými systémami pre vodiča z dielne Mercedes Benz. Spolu s vysokopresnými kartografickými údajmi nášho partnera HERE tak systémy poznajú napríklad presné polomery zákrut a polohu a veľkosť kruhového objazdu.
Vozidlo si tak môže automaticky nastaviť rýchlosť a dynamiku jazdy, aby mal vodič ešte vyšší komfort a bol ešte viac odbremenený. EQ tak robí ďalší krok na ceste k autonómnemu jazdeniu, vždy za premisy bezpečnosti a v súlade so zákonnými predpismi.
V strede osobitnej pozornosti je pritom optimalizovaná súhra jednotlivých funkcií, takzvaná „fúzia snímačov“, čiže inteligentné prepojenie údajov z rozličných systémov. Tá je podľa názoru expertov Mercedes Benz jedným z najdôležitejších predpokladov vývoja smerom k automatizovanej jazde.
Rozšírená komunikácia technológiou Car-to-X
Inžinieri však spravili aj ďalší krok: Koncept EQ je teraz vybavený technológiou Car-to X a dokáže si vymieňať informácie s infraštruktúrou a inými vozidlami – ideálny základ na celý rad nových asistenčných funkcií, ktoré doplnia existujúce systémy a spravia tak ďalší krok smerom k predchádzaniu nehodám.
Vodičovi pomáhajú aj upozornenia na možnosti nabíjania v okolí. Hneď ako koncept EQ zistí, že cieľ jazdy nemožno dosiahnuť s aktuálnym nabitím akumulátora, informuje vodiča o príslušných možnostiach na navigačnej mape.
Trojrozmerné zobrazovanie mapy v reálnom čase HERE
Digitálne rozhranie však dokáže podstatne viac: ďalšou zaujímavosťou je trojrozmerný pohľad na mesto s vykresľovaním detailov s dizajnom budúcnosti. Jeho technickým základom je kartografická platforma spoločnosti HERE.
Tak možno napríklad pri hľadaní zaujímavých miest dať do pozornosti reštaurácie, obchody a pozoruhodnosti. Ostatné objekty sa elegantne presunú do pozadia. Ďalšou výbornou funkciou pri zobrazovaní nových máp od HERE je zníženie vizuálnej zložitosti počas jazdy: vodič tak počas jazdy vidí iba objekty a informácie dôležité pre navigovanie.
Súhra kokpitu a mapy sa tu demonštruje nezvyčajným spôsobom – napríklad budovy na mape odrážajú podrobné reflexy osvetlenia prístrojov. Zobrazenie mapy zároveň poskytuje výhľad na nové funkcie navrhnuté špeciálne pre elektromobily: vodičovi sa zobrazujú upozornenia na nabíjacie stanice a informácie o tom, kde je pozdĺž cesty možné indukčné nabíjanie.
Do zobrazenia s vysokým rozlíšením je integrovaný aj ukazovateľ aktuálnej spotreby energie počas prejdenej časti trasy.
Inteligentná podpora vodiča
V strede pozornosti používateľského rozhrania je optimálna podpora vodiča: napríklad ak treba optimálne využiť existujúcu zásobu energie akumulátorov a z toho vyplývajúci dojazd. Inovatívny ukazovateľ spotreby dáva vodičovi spätnú väzbu o spôsobe jazdy a signalizuje mu možnosti úspory energie.
K dispozícii sú aj ďalšie ukazovatele pre vodiča: jeden ukazovateľ na širokouhlom displeji mu signalizuje, že s aktuálnym dojazdom nielen dosiahne cieľ svojej cesty, ale môže spraviť aj niekoľko kilometrov naviac, a tak spontánne navštíviť priateľov.
Okrem toho môže vodič zbierať bonusové kilometre, ak s akumulátorom pohonu zaobchádza cielene šetrne – je to podobná funkcia, akú poznáme už z dnešných modelov. Myšlienka za tým: prostredníctvom nazbieraných bonusových kilometrov sa cestujúci dozvedia, ktoré pozoruhodnosti alebo zaujímavé mestá sú vďaka spôsobu jazdy na dosah od aktuálnej pozície.
- Zdroj: media.mercedes-benz.sk