1 : Kto je Lukáš Mikulaško?
Som 25 ročný študent, bloger, podnikateľ, liberál. Zaujímam sa o osobný rozvoj, zvyšovanie finančného IQ a investovanie. Po skončení obchodnej akadémie som prežil viac než 3 roky na západnom pobreží Írska. Momentálne už tretí rok žijem na Slovensku. Rád cestujem a spoznávam nových ľudí.
2 : Prečo práve internetové kníhkupectvo pre osobný a profesionálny rozvoj?
Mám to šťastie, že sa živím tým, čo ma skutočne baví. Baví ma osobný rozvoj a tiež čítanie. Knihy, ktorým sa venujem ma posunuli míľovými krokmi dopredu. Nie je to tak dávno kedy bol môj život bez akejkoľvek vízie do budúcna. Dnes viem presne čo od života chcem a dovolím si tvrdiť, že mám tiež predstavu o tom, ako si to vziať.
Uvedomujem si že v predaji kníh je na Slovensku a vo svete obrovská konkurencia a dnes by som si to skutočne veľmi rozmyslel, či začnem predajom kníh, no priznám sa, že moje rozhodnutie bolo jednoduché hlavne kvôli nevedomosti. Ja som skutočne netušil, čo takíto biznis znamená.
Dnes som ale rád, že som sa na to dal.
3 : Má názov upbook aj nejaký hlbší význam?
Po pravde si nepamätám ako som sa k tomuto dostal. Alternatív bolo niekoľko no nakoniec som sa rozhodol pre upbook. Myslím, že názov kníhkupectva sa veľmi nerieši, aj keď som už podobnú otázku niekoľko krát dostal. Každopádne mám pocit, že sa názov celkom ujal. Snažím sa ale o to, aby upbook.sk bolo synonymom literatúry pre osobný a profesionálny rozvoj.
4 : Je niečo čím sa tvoje internetové kníhkupectvo snaží odlišovať od konkurencie?
To určite áno. Už od začiatku som mal predstavu vytvoriť niečo odlišné. Určite som nemal v pláne kopírovať konkurenciu. Kníhkupectvo sa špecializuje na literatúru pre osobný a profesionálny rozvoj. Zaujímavosťou je aj skutočnosť, že ceny za knihy sú konečné a je v nich zahrnuté poštovné a balné. Bol som od tohto nápadu často krát odhováraný z dôvodu, že ceny sa môžu na prvý pohľad zdať vysoké oproti konkurencii. Zákazníci však veľmi rýchlo pochopili, že po prepočítaní sú knihy na upbook.sk nižšie než u konkurenčných predajcov.
Nízka cena ale nie je vôbec ťahúňom predaja. V prvom rade si zakladám na osobnom prístupe k zákazníkom. Rád odpoviem na akúkoľvek otázku alebo poradím, pokiaľ ide o výber knihy. Pri komunikácii sa snažím byť osobný a vystupujem ako osoba, nie ako firma. Často krát sa stane, že si so zákazníkom tykáme.
5: Aké knihy pre osobný rast zaujali v poslednej dobe teba a prečo?
Určite to bola kniha Roztoč to!, ktorá ma inšpirovala aj v mojom podnikaní. Jej autor Gary Vaynerchuk je skvelý a je to osoba, ktorá dokáže inšpirovať ľudí. Celá kniha je o tom, aby sme začali robiť to, čo nás skutočne baví a začali na tom aj zarábať. Opisuje a dokonca dáva aj konkrétne návody ako na to.
Ďalšia kniha, ktorá ma ovplyvnila je Restart, ktorá opisuje úplne nový pohľad na podnikanie. Túto knihu som čítal práve v čase, keď som rozbiehal svoje podnikanie. Kniha mi dodala inšpiráciu a povzbudila ma v tom, čomu som veril. Zistil som, že podnikať sa dá s úplne malým kapitálom, bez kancelárie, reklamy či zamestnancov.
6: Neplánuješ napísať knihu aj ty sám?
Ak mám byť úprimný, tak už mám zopár strán rozpísaných. Verím že to dotiahnem do konca, no nemám žiaden termín na dokončenie. Mám toho momentálne dosť veľa. Podnikám popri škole a mám tiež iné aktivity. Verím ale, že sa dopracujem k jej úspešnému koncu. Chcem však upozorniť, že nepôjde o motivačnú knihu na štýl „The Secret“. To určite nie! Hlavnou témou bude internet, podnikanie, sloboda a marketing.
7: Čomu sa rád venuješ vo svojom voľnom čase?
Veľa voľného času teda nemám, no podstatnú časť z neho trávim čítaním. To sa vlastne odo mňa aj očakáva. Nie je v mojich silách prečítať všetko, čo ponúkam, ale je dobré, ak viem zákazníkovi poradiť.
Veľmi veľa času trávim na internete. Niekedy mám pocit, že som na ňom ťažko závislý. Naozaj je to niekoľko hodín denne!
Taktiež veľmi rád chodievam do prírody. Mám rád turistiku a lesy. Práve tam čerpám svoju energiu.
Rozhodol som sa, že sa začnem zúčastňovať školení. To prvé ma čaká už tento týždeň v Košiciach na tému „algoritmus úspechu“.
8: Vieš dať čitateľom nejakú radu z vlastnej skúsenosti, keď si napríklad tiež chcú založiť internetový obchod? Nemyslím tým kníhkupectvo J
Nie len v e-biznise, ale v každom podnikaní by nás naša činnosť mala baviť. To je zárukou vnútornej motivácie. Tá jediná nás ženie vpred a nedovolí nám prestať ani v zlých časoch. Tie sú hlavne na začiatku podnikania. Tiež si treba pripraviť podstatnú dávku trpezlivosti.
Niekto si môže myslieť, že sú potrebné technické zručnosti, ale priznám sa, že ja som technický antitalent. Po pravde som o tom ako viesť alebo dokonca založiť e-shop absolútne nič nevedel. Všetko som sa to učil za behu. Niekedy mám tiež problém pripojiť sa cez wifi. A odborné termíny (hlavne tie technické) mi tiež robia problém J. Stále sa ale učím!
Mnoho ľudí si robí problém s kapitálom. Kto by však tušil, s akým kapitálom som rozbiehal upbook.sk, tak by ma najskôr vysmial alebo by sa ma v dobrom duchu snažili odhovoriť od tejto chyby.
Ja tvrdím, že pre úspech je podstatné spraviť prvý krok a prekonať tak strach z podnikania. Nič podstatnejšie nie je!
Pokiaľ by mal niekto konkrétne otázky, tak mu rád odpoviem. Svoje otázky možete smerovat na emailovu adresu mikulaskolukas(zavináč)gmail.com