“ Veľkým tajomstvom života je, že žiadne veľké tajomstvo neexistuje. Nech máte akýkoľvek cieľ, môžete ho dosiahnúť, ak ste ochotný pracovať.”
– Oprah Winfrey
Náročná práca – ďalšie neslušné slovo.
Definovanie náročnej práce
Moje definície: Náročná práca je to, čo je pre Vás výzvou.
A prečo je výzva dôležitá? Prečo jednoducho nerobiť to, čo je najjednoduchšie?
Väčšina ľudí robí to, čo je najjednoduchšie a ťažkej práci sa vyhýbajú – a presne preto by ste mali robiť pravý opak. Po plytkých životných príležitostiach pôjde hŕba ľudí, ktorí hľadajú to, čo je jednoduché. V oveľa ťažších výzvach bude zvyčajne oveľa menšia konkurencia a oveľa viac príležitostí.
V Afrike je zlatá baňa hlboká tri kilometre. Postaviť ju stálo desiatky miliónov dolárov, ale je to jedna z najlukratívnejších zlatých baní vôbec. Baníci v bani čelili veľkým problémom a náročnej drine, ale vzhľadom na výsledok, sa všetko oplatilo.
Spomínam si, keď som v roku 1999 pracoval na hre pre PC menom Dweep. Strávil som štyri mesiace práce na plný úväzok, aby som vytvoril dokument s dizajnom hry, ktorý mal len päť strán. Jednalo sa o logickú hru a bolo pre mňa nesmierne ťažké vymyslieť dizajn, s ktorým budem plne spokojný. Keď bol dizajn hotový, všetko ostatné zabralo už len dva mesiace – programovanie, Artwork (grafika), hudba, zvukové efekty, napísanie inštalačného procesu a spustenie hry.
Zámerne som strávil toľko času prácou na dizajne, pretože som vtedy veril, že práve tu môžem získať onú konkurenčnú výhodu, ktorú potrebujem. Vedel som, že nemôžem súťažiť v oblasti technických aspektov hry. Než som na hre začal pracovať, preskúmal som konkurenciu a našiel mnoho hier, ktoré by som nazval „plody z nízkych konárov“. Väčšina trhu bola zaplavená klonmi starších hier, teda tým, čo je najjednoduchšie vytvoriť. A väčšina z mojich raných hier bola aj dizajnovo slabá, prevažne šlo o arkády typu zamieriť-páľ.
Bolo oveľa, oveľa ťažšie navrhnúť originálnu hru s jedinečným hracím štýlom. To sa však krásne vyplatilo. Dweep v roku 2000 vyhrala Cenu Sharewarového Priemyslu a vylepšená verzia hry (Dweep Gold) vyhrala tú istú cenu o rok neskôr. Dôsledkom úspechu tejto hry bolo, že som bol prizvaný k interview s reportérom z New York Times a toto interview bolo spolu s peknou fotografiou otlačenou vo vydaní z 13. júla 2001 (sekcia biznis). Od prvého vydania z 1.júla 1999 teraz Dweep začína siedmy rok predaja. Nemôže súťažiť s technológiou dneška. Nemohla súťažiť s technológiou ani v čase svojho vydania. Stále však úspešne konkuruje tým najlepším vo svojom obore vďaka dizajnu. Zistil som, že je veľa hráčov, ktorí dajú prednosť hre s dobrým dizajnom a staršou grafikou, než povrchnej svetelnej show s najnovšími technológiami. Dlhotrvajúci úspech tejto hry ma naučil lekciu, že náročná práca sa oplatí.
Keby som si počas dizajnovej fázy vybral tú najľahšiu cestu, Dweep by sa takto dlho neudržala ani náhodou. Šiel som za zlatom do troch kilometrov, takže bolo pre ostatných oveľa ťažšie zosadiť hru zo svojej pozície na trhu. Aby to dosiahli, museli by sa podkopať podo mňa a toho je ochotná len hŕstka ľudí, pretože vymýšľať herný dizajn je neznesiteľne náročné. Každý hovorí, že má skvelý nápad na hru, ale premeniť tento nápad v niečo, čo funguje, je zábavné a inovatívne, je veľmi náročné. Keď sa pozriem na iné hry, ktoré sú úspešné po dobu dlhšiu ako päť rokov, vždy vidím ochotu pracovať na náročných veciach, do ktorých ostatní nie sú ochotní sa pustiť. A dnes je pritom trh preplnený naklonovaným brakom ešte viac, než v čase, keď som začínal.
Veľká výzva je obyčajne spojená s veľkými výsledkami. Samozrejme, môžete mať raz za čas šťastie a nájsť jednoduchú cestu k úspechu. Ale udržíte si taký úspech, alebo šlo len o šťastnú náhodu? Dokážete tento úspech zopakovať? Akonáhle ostatní zistia, ako ste tento úspech dosiahli, budete mať náhle veľké starosti s konkurenciou?
Ak máte dosť disciplíny, aby ste sa prinútili robiť to, čo je náročné, získate tým prístup do kráľovstva výsledkov, ktoré sú ostatným zakázané. Ochota robiť to, čo je ťažké, je ako mať kľúč k jedinečnej súkromnej pokladnici.
To, čo je na náročnej práci pekné, je, že funguje univerzálne. Nezáleží, v ktorom odvetví sa pohybujete – náročnou prácou sa dajú dosiahnúť dlhodobé pozitívne výsledky bez ohľadu na špecifiká daného odboru.
Používam rovnakú filozofiu pri budovaní biznisu osobného rozvoja. Robím veľa vecí, ktoré sú ťažké. Pokúšam sa zaoberať témami, ktorými sa ostatní nezaoberajú a nechávam tak plody na nízkych vetvách ladom. Snažím sa noriť hlboko v daných témach a nachádzať zlato. Veľa čítam a vykonávam výskum. Píšem dlhé články a svoje najlepšie nápady dávam k dispozícii zadarmo, čo ma stále núti zlepšovať svoje najlepšie ja. S týmto biznisom som začal v októbri minulého roka a od tej doby na ňom pracujem na plný úväzok doslova zadarmo.
Zároveň tvrdo pracujem u Toastmasters (klub rečníkov), aby som si vypestoval rečnícke schopnosti (2. júla som mal ročné výročie). Som členom dvoch rôznych klubov a chodím na 6 až 7 stretnutí za mesiac. Po mesiaci, čo som sa stal členom, som sa stal klubovým funkcionárom a práve som bol zvolený do pozície podpredsedu. Mal som už mnoho prejavov, všetky bez nároku na honorár. Od tej doby, čo som vstúpil do klubu, zúčastnil som sa každej rečníckej súťaže. Keby som všetok tento čas investoval do herného biznisu, mal by som teraz oveľa viac peňazí. Stojí ma to veľa úsilia a zrejme budem musieť aspoň ešte rok trénovať, kým zo mňa bude profesionál. Ale som ochotný túto cenu zaplatiť, nech bude akákoľvek. Nepôjdem ľahkou cestou do povrchnej pozície, v ktorej by som zapadol. Nepôjdem na javisko s tým, že vychrlím haldy svojpomocných blafov, za ktoré budem odmenený potleskom a šekom, ale ktoré v dôsledku nikomu nepomôžu. Ak to má trvať roky, bude to trvať roky.
S písaním svojej knihy som zvolil rovnaký prístup. Je v tom veľa náročnej práce. Ale chcem, aby to bol ten typ knihy, ktorú si ľudia budú čítať aj po 10 rokoch. Písať takú knihu je najmenej 10-krát ťažšie, ako písať knihy, ktoré dominujú oddeleniu psychológie v kníhkupectvách. Väčšina týchto kníh však z poličiek zmizne počas roka a zapamätá si ich len málo ľudí.
Náročná práca sa oplatí. Ak Vám niekto hovorí niečo iné, dajte si pozor na to, že bude nasledovať ono obchodnícke „rýchle a jednoduché“ riešenie. Čím väčšia je Vaša schopnosť odviesť tvrdú prácu, tým viac odmien Vám pripadne. Čím hlbšie dokážete kopať, tým viac pokladov môžete nájsť.
Byť zdravý je náročná práca. Nájsť a udržať si pekný vzťah je náročná práca. Vychovať deti je náročná práca. Mať všetko usporiadané je náročná práca. Stanovenie si cieľov, vytvorenie plánov a ich dosiahnutie je náročná práca. Dokonca aj byť šťastným je náročná práca (pravá radosť, ktorá vychádza z dobrého pocitu zo seba samého, nie tá falošná, ktorá vychádza z popretia a unikania pred skutočnosťou).
Náročná práca ide ruka v ruke s prijatím. Jedny z vecí, ktoré musíte prijať, sú tie oblasti Vášho života, ktoré nepodľahnú ničomu menšiemu, než ťažkej práci. Trebárs ste nemali šťastie pri hľadaní naplňujúceho vzťahu. Je možné, že jediný spôsob, ako s tým niečo urobiť, je prijať, že musíte urobiť niečo, čomu ste sa doteraz vyhýbali. Alebo chcete napríklad schudnúť. Možno nadišiel čas priznať si, že cesta k Vášmu cieľu vyžaduje disciplínu ohľadom stravovania a cvičenia (oboje je náročná práca). Možno by ste chceli, aby sa zvýšil Váš príjem. Asi by ste teda mali prijať fakt, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je pomocou náročnej práce.
Váš život dosiahne úplne nové úrovne, keď sa prestanete vyhýbať a obávať náročnej práci a jednoducho sa jej odovzdáte. Namiesto nepriateľa z nej urobte svojho spojenca. Stane sa tak mocným nástrojom po Vašom boku.
Zdroj : www.stevepavlina.com
Kto je Steve Pavlina sa dozviete tu :