Jeden zo spôsobov, ako ušetriť v predvianočnom zhone čas a aj nervy je napríklad nakupovať darčeky v e-shopoch. Ďalšia výhoda on-line nákupov je napríklad aj tá, že mnohokrát môžete nakúpiť rovnaký tovar ( napríklad mobilné telefóny ), ktorí stojí v kamenných obchodoch oveľa viac. Sme v internetovej dobe, kedy sa podľa štatistík aspoň časť darčekov nakupuje až 87 % prípadov. A práve preto si dnes dáme zopár tipov, na čo si pri nákupe vianočných darčekov cez on-line obchody máme dávať pozor a môžeme sa tak vyhnúť nepríjemnostiam.
Vždy si overte údaje o prevádzkovateľovi e-shopu.
Prevádzkovateľ je povinný v zmysle platnej legislatívy zverejňovať na svojich internetových stránkach údaje o ňom (tak ako musí bežný prevádzkovateľ kamenného obchodu zverejniť informácie napr. na vstupných dverách). Pokiaľ obchodník neuvádza poštovú adresu ale iba P.O. BOX a máte pochybnosti o jeho serióznosti, nenakupujte u tohto prevádzkovateľa e-shopu. Taktiež prevádzkovateľ je povinný zverejniť minimálne dva kontakty (napr. telefón a e-mail), prostredníctvom ktorých je možné sa s prevádzkovateľom skontaktovať. Vďaka tel. kontaktu tak máte možnosť majiteľovi e-shopu zavolať a overiť si či je napríklad u nich na sklade reálne dostupný vianočný hit Apple Iphone 5.
Čo najviac informácií o produkte.
Seriózny obchodník pri svojich produktov uvádza vždy pravdivo všetky dôležité informácie o tovare. Pri textile by mal mať informácie o zložení, veľkosti, farby, dostupnosť. Pri elektrospotrebičoch informácie o záručnom servise, veľkosť, hmotnosť, čo je v balení pri jeho kúpe atd. Ak ide o predajcovi o úprimný on-line kontakt so zákazníkov, tak sa snaží, aby ste vy ako zákazník o danom produkte uňho prečítal čo najviac a následne si ho aj objednal.
Kvalitný servis a referencie .
Seriózny e-shop komunikuje promptne a vždy sa snaží vyjsť zákazníkovi v ústrety. „Pokiaľ sa na stránke e-shopu neviete dopátrať ku kontaktom a základným informáciám o spoločnosti, niečo nie je v poriadku,“ „Kvalitný e-shop by mal rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a vytvárať také podmienky na komunikáciu, ktoré zákazníkom urobia nakupovanie pohodlnejším a príjemnejším.
Pred nákupom v neznámom e-shope radšej obetujte pár minút prečítaniu recenzií ostatných používateľov a skúste sa poučiť z ich skúseností. „(Odporúčame) brať do úvahy referencie na daný internetový obchod od ďalších zákazníkov, nielen skúsenosti pri nákupe, ale aj pri vybavovaní prípadných reklamácií.“ radí obchodný riaditeľ ProgramingShop.sk Marek Hrablay.
Dodacie podmienky .
Skôr ako sa rozhodnete vaše položky v nákupnom košíku zaplatiť, si skontrolujte aj dodacie podmienky. Aby sa vám nestalo, že vám váš Samsung i9300 Galaxy S III nepríde včas alebo takmer vôbec. Preto obetujte pár minút aj naštudovaniu dodacích podmienok a taktiež reklamácii. Nezabudnite si pozrieť aj výšku poštovného, aby ste na konci nákupu neboli prekvapení výslednou sumou. Pretože občas sa môže stať, že pri nákupe drobnosti výška poštovného presahuje samotnú výšku nákupu.
Používajte porovnávače cien.
Na Slovensku existuje niekoľko porovnávačov cien, ktoré slúžia na jednoduché porovnanie cien zaregistrovaných obchodov. Zároveň ich ale môžete využiť na prečítanie recenzií od používateľov na jednotlivé e-shopy alebo aj priamo na vybraný tovar. Pozícia v zozname je pritom ovplyvnená viacerými faktormi a nie je to len samotná cena tovaru. Mnohé porovnávače, napríklad aj Pricemania.sk uprednostňujú kvalitné obchody s pozitívnymi recenziami od ich užívateľov a umiestňuje ich na prvé priečky. „V základnom zobrazení na detaile produktu sa na prvých pozíciách zobrazujú overené obchody. Ide o obchody, ktoré sme certifikovali na základe dlhodobej spokojnosti ich zákazníkov,“ hovorí zástupca webu Michal Král. Pokiaľ sa nákupu cez internet bojíte, vyberajte si len obchody s logom Overený Obchod. Určite neoľutujete.