Možno sa práve chystáte vyletieť z rodného hniezda alebo si ho plánujete založiť niekde inde. Tak či onak, sťahovanie samo o sebe je činnosť neobľúbená a zatracovaná. A nie nadarmo.
Veď sa očakáva, že v priebehu niekoľkých dní zabalíte celý svoj život do krabíc a začnete ho žiť niekde inde. S trochou organizácie a silnej vôle sa však nemusí nutne jednať o nočnú moru. Povieme vám, ako na to.
Harmonogram
Aby ste sťahovaním nestrávili dlhšiu dobu, než je potrebné, pripravte si časový harmonogram. Ak vám to práca dovolí, vezmite si dovolenku od pondelka do piatku. Tak budete v piatok v novom byte už finišovať a víkend strávite iba drobnými dorábkami a odpočívaním.
Povedzme, že prvé dva dni by ste mali stráviť balením, pripravovaním nábytku a upratovaním priestorov. Deň tretí slúži k samotnému presťahovaniu všetkých vecí a štvrtý a piaty deň môžete už vybaľovať v novom a rozmiestňovať nábytok.
Rozvrh je potrebný aj preto, aby ste vedeli, na ktorý deň si pozvať sťahovaciu firmu alebo tlupu statných kamarátov. Ani pri najlepšej organizácii však nebude sťahovanie prebiehať rozprávkovo, ak sa dostatočne vopred nepripravíte.
Príprava
Samotnému sťahovaniu by malo predchádzať generálne upratovanie. A to z toho dôvodu, aby ste mali prehľad, čo ukrývajú aj tie najtemnejšie kúty vášho bytu a nestrávili potom hodiny nostalgickým prehliadaním fotiek z prvej triedy.
Pri upratovaní sa tiež nekompromisne zbavte všetkého, čo už nepoužívate. Tým máme na mysli staré oblečenie, nikdy neprečítané knihy, porcelánové sošky po pratete z tretieho kolena, apod. Ak je niekedy správny čas na nekompromisné činy, je to práve doba sťahovania.
S predstihom si tiež kúpte sťahovacie a úložné krabice, do ktorých všetky veci uskladníte. Na tom istom webe zoženiete aj ochranné rohy na nábytok, ktoré budú chrániť ako nábytok, tak aj podlahu.
Samozrejmosťou je tiež dostatok ochranných fólií a bublinkových výplní na krehké veci.
Nebojte sa požiadať o pomoc
Možno si myslíte, že sťahovanie pokojne zvládnete vo dvojici, vedzte, že až príde rad na práčku a chladničku, budete vďační za všetky pomocné ruky.
Ak si teda neplánujete pozvať sťahovaciu firmu, uistite sa, že máte niekoho v zálohe. Hodiť sa bude aj dodávka, predsa len všetko v kufri svojho auta alebo na vozíku jednoducho neodveziete. Odporúčame na celý proces upozorniť aj susedov. Vyhnete sa tak prípadným nepríjemnostiam a možno sa nájde o človeka viac, ktorý vám pomôže.
Balenie
Čo sa týka samotného balenia, buďte pri ňom starostliví. Trocha organizácie vám potom v novej domácnosti ušetrí kopu času. Najprv zbaľte veci, ako je oblečenie, knihy, dôležité osobné materiály, a pod.
Všetky krabice starostlivo označte, aby ste pri prenášaní krabíc vedeli, kam ktorú umiestniť. S tým súvisí aj núdzová batožina, do ktorej umiestnite oblečenie na prezlečenie, hygienické potreby, doklady, a pod.
Tak, keď budete trochu pozadu, nebudete musieť otvárať jednu krabicu po druhej, aby ste našli normálne oblečenie, v ktorom môžete zabehnúť do obchodu. Ako náhle máte zabalené oblečenie, knihy a ďalšie veci, presuňte sa do kuchyne a pustite sa do kuchynského riadu.
Až ako posledné v rade začnite baliť veci z kúpeľne, periny, vankúše a ďalšie. Nezabudnite si však na mieste nechať pomôcky, ktorými celé priestory následne upracete. To, v akom stave celé obydlie zanecháte, o vás niečo vypovedá.