Denne sme vystavení osobnej komunikácii medzi ľuďmi. V práci, v škole, v autobuse čí čakárni u lekára. Dokážete komunikovať s ľuďmi, alebo vám to robí problém? Človek je tvor spoločenský a tak v jeho vnútri je túžba komunikovať, zbližovať sa alebo vyjadriť k danej situácii. Úspešní ľudia vedia byť skvelými rečníkmi ale nie len to, nezabúdajú, že majú byť ešte lepšími poslucháčmi. Dnes si predstavíme zopár tipov, ktoré nám môžu ušetriť trápne ticho poprípade nezdvorilú komunikáciu.
1: Nepozornosť :
Toto je snáď najčastejšia chyba v komunikácii ktorej sa dopúšťame. Človek vám rozpráva svoj príbeh a vy ste mysľou úplne niekde inde. Keď svoj príbeh dokončí, tak v podstate zisťujete, že vám polka veci unikla a vy mu teda poriadne neviete poradiť alebo ho pochopiť. Je dôležité, aby ste ho z času na čas prerušili slovom alebo vetou ktorú práve on povedal. Tým mu budete dávať najavo to, že ho skutočne pozorne počúvate . Ako povedal Wiliam King :Ohovárač je ten kto s vami rozprava o iných ľuďoch, nudný je ten kto rozpráva o sebe samom a majster konverzácie je ten, to s vami rozpráva o vás.
Ak sa neustále budete na niečo vypytovať, pre druhú osobu to môže po chvíle byť aj nepríjemne a otravné. Preto je niekedy lepšie namiesto mnohých otázok, povedať vlastný názor k danej téme alebo nejaký príbeh ktorý sa toho týka.
3: Nikdy sa nemýlim :
Nesnažte sa vždy za každú cenu v rozhovore vašich poslucháčov presvedčiť o vašom názore, že vy ste tu jediný, kto má pravdu. Pretože takýto rozhovor dokáže veľmi rýchlo nabrať zlú atmosféru a stratiť ten pohodový charakter. Ak vidíte, že sa v danej téme nezhodnete , radšej zmeňte tému.
4: Výraz vašej tváre :
S úsmevom ide všetko ľahšie a pri rozhovore to platí dvojnásobne. Kto z vás sa nerád rozpráva s človekom ktorý sa usmieva a viete, že je to od srdca? Takýto človek neprináša do rozhovoru len dobrú atmosféru, ale tento človek si k sebe priťahuje ďalších ľudí. Usmievavý človek dokáže často aj urovnať rôzne napäté situácie, ktoré môžu vzniknúť v skupinovom rozhovore.
5: Prerušovanie ostatných.
Každý kto je zapojení do rozhovoru, by mal možnosť dostať šancu sa vyjadriť k téme. Preto by sme nemali nikoho prerušovať počas toho ako rozpráva svoj príbeh napr. z dovolenky a strhať pozornosť znovu na seba. Rovnováha medzi rozprávaním a počúvaním je nielen prejav osobného rastu ale aj spoločenskej slušnosti.
6: Nudná téma.
Neustále treba pozorovať svojich poslucháčov. Môže sa veľmi ľahko stať, že budete 20 minút rozprávať o výhodách vášho nového notebooku, ale okolo to bude zjavne nudiť. Ak nastane takáto situácia, treba nenápadne zmeniť rýchlo tému. Aby vaše historky a rozprávanie neboli nudne tak ostáva len jedno. Treba viesť skutočne zaujímavý život.
7: Monotónnosť ,, alá ,, uspávač hadov.
Niekedy nie je ani tak dôležité čo rozprávate, ale ako to svojim poslucháčom vykladáte. Pokiaľ do vášho rozhovoru zapojíte rôzne gestá a necháte za vás rozprávať aj reč tela, tak možno vďaka tomu si vás ľudia zapamätajú a budú vedieť o čom ste im minule rozprávali. Nezabúdajte, že treba rozprávať jasne, nie moc rýchlo a s primeranou hlasitosťou.
Americká spisovateľka Anne Morrow Lindbergova povedala, že ,, dobrá komunikácia má rovnako povzbudzujúce účinky ako dobrá káva.