Dnes takmer každá žena vo svojej súkromnej zbierke šperkov istotne vlastní aj nejaký ten kúsok od rodinnej firmy Swarovski. Jedna sa o rodinný podnik so sídlom v tirolskom mestečku Wattens. V Rakúsku sa ich výrobky dnes považujú za akýsi národný symbol a vždy sa spomínajú medzi prvými vecami, ak treba uviesť, čo by sa cudzincom v Rakúsku odporučilo.
Za celým týmto úspechom stoji jeden muž, ktorí sa dokonca narodil nedalo od nás a to v susednom Česku. Brusič skla Daniel Svárovsky ( od toho vznikol názov Swarovski šperky) vynašiel v roku 1883 elektrinou poháňaný stroj na vybrusovanie kryštálových kameňov a o dvanásť rokov neskôr, v roku 1985 sa presťahoval do Tirolska za bohatým zdrojom vodnej energie, potrebnej na ich brúsenie. So švagrom Fracom Weisom vo Wattens založil brusičskú dielňu, ktorej súčasťou boli aj taviace pece. V spoločnosti Swarovski vlastnil Daniel Svárovský 51% podiel, rodina Franza Weisa mala 49%.
Sotva sa však fabrika zabehla, prišla prvá svetová vojna. Suroviny na výrobu krištáľu chýbali, náhradné dielce tiež. F. Weis a D. Svárovský boli preto nútení vyvinúť vlastný materiál, z ktorého krištáľ vyrábali a takisto originálne brusivo. Technológia výroby krištáľu je dobre stráženým firemným tajomstvom.
Postupne sa firma Swarovski rozšírila aj do ďalších odvetví založených na úprave skla. Pred začiatkom druhej svetovej vojny zhotovil Danielov syn Wilhelm prvé ďalekohľady a rozšíril v roku 1949 rodinný podnik o skupinu optických prístrojov – Swarovski Optik. O rok nato zastrešil Swarovski aj skupinu reflexných dopravných a poplašných systémov Swareflex. Dnes už kryštáli Swarovski zdobia aj mnohé iné umelecké predmety.
Swarovski spoločne s módnym domom Christian Dior v roku 1956 uviedol na trh kameň Aurora Borealis, ktorého dúhový efekt bol dosiahnutý zvláštnou vákuovou povrchovou úpravou. Tento efekt začali využívať aj pri výrobe prvých krištáľových lustrov od polovice 60. rokoch. Firma Swarovski brúsi aj prírodné a synetické šperkarske kamene pod názvom Signity.
D. Swarovski sa obklopoval kvalitnými dizajnérmi, ktorí nielen nasledovali, ale udávali moderné trendy. Hľadali nové technológie, kreatívne inovovali zabehnuté cesty. Tak sa im napríklad podarilo v roku 1975 vyvinúť hot fix techniku, ktorou sa krištáľ ľahko nanášal na materiály s akýmkoľvek povrchom. Dnes ju veľmi radi využívajú najmä dizajnéri Givenchy.
Firma Swarovski sa nechce opakovať a pravidelne prichádza s novinkami. V roku 1993 to bola tkanina s ligotavými krištáľmi. O dva roky neskôr spoločnosť oslávila sté narodeniny otvorením inštalácie Krištáľových svetov v tirolskom Wattense, ktoré sa stali najväčším Swarovski shopom na svete. A stále viac a viac sa stávajú populárnymi aj šperky z chirurgickej ocele od tejto firmy.
V roku 1999 založil Swarovski spoločný podnik s firmou Golay a vznikla značka Signity, ktorá dnes obchoduje s prírodnými a syntetickými drahými kameňmi, známymi aj ako Swarovski komponenty. V novembri 2006 odkúpil koncern Swarovski zvyšných 50 percent spoločnosti Signity, čím sa stal jej stopercentným vlastníkom.
Keď v roku 1956 zakladateľ firmy zomrel, zanechal svojim trom synom Wilhelmovi, Fritzovi a Fredovi prísne pravidlá. Svoje firemné podiely mohli predávať len v rámci rodiny. Správne predvídal. Rokmi rodinných príslušníkov pribúdalo a dnes je do chodu spoločnosti zaangažovaných viac ako 150 ľudí. Časť z nich pracuje vo firme, ďalší sú jej akcionármi. Ak je niektorý z akcionárov bezdetný, dedičstvo ostáva vo vlastníctve jednej z vetiev Freda, Fritza alebo Wilhelma. Podľa W. Schmidtovej-Reyerovej má rodinný koncern Swarovski dnes pod palcom štvrtá a piata generácia zakladateľa. Koncern zamestnáva vyše 20-tisíc osôb v 120 krajinách sveta a tieto čísla každým rokom rastú.