História značky Lenovo
Čínska počítačová spoločnosť Lenovo je jednou z ďalších firiem, ktorú vám chcem predstaviť v našej Kategórii úspešných. Každý úspech firmy si mnoho krát vyžaduje mesiace, ba až roky tvrdej práce a viery, aby sa v nej začalo rodiť skutočné ovocie. Spoločnosť Lenovo nie je žiadnou výnimkou. Nazrime spoločne do histórie tejto úspešnej počítačovej firmy.
Lenovo je čínska spoločnosť, no jej pobočky nájdeme okrem Činy aj v USA a v Európe. Jej dejiny sa začali odvíjať v roku 1984, kedy LiouČchuan-c’ spolu s ďalšími kolegami založil za podpory Čínskej akadémie vied spoločnosť New Technology Develop Ltd. Ich počiatočný kapitál bol 25 000 dolárov. V tom čase ich však svet nepoznal pod menom Lenovo. Ich názov bol Legend. Už pri zakladaní spoločnosti existovala jasná vízia, ktorou bola výroba a predaj osobných počítačov. Skôr, ako však s výrobou vlastných počítačov začali, potrebovali získať kapitál a know–how. Preto sa v prvom štádiu svojho fungovania zamerali na predaj iných počítačových značiek (Acer, AST Research). Až po čase s nimi ukončili spoluprácu a spustili vlastnú výrobu. Oproti konkurencii mali okrem nadobudnutých obchodných skúseností aj ďalšiu mimoriadnu výhodu – čínsku lacnú pracovnú silu. A tiež – zakladateľ spoločnosti pán LiouČchuan-c’ prekypoval skvelými organizačními schopnostmi a jeho veľkým snom bolo vybudovať „čínske IBM“ – ako sám svoju víziu často nazýval.
V 90-tych rokoch otvorila Čína trh aj pre priamych dovozcov od zahraničných počítačových gigantov. Táto skutočnosť sa pre spoločnosť Legend ukázala ako značný handicap a na niekoľko mesiacov sa dokonca zdalo, že konkurencia takých velikánov akými boli IBM alebo Hewlett-Packard ich prevalcuje a zničí. Pán Liou zostal novou situáciou zaskočený a problémy sa mu začali vidieť ako bezvýchodiskové a neriešiteľné. Ako to však už býva, v každej zlej situácii sa v pravom momente objaví jedna spásonosná myšlienka alebo jej stelesnenie v šikovnom človekovi, ktorý dokáže veci pohnúť správnym smerom. A… na scéne sa objavil mladý muž Jang Juan–čching , ktorému sa napokon podarilo firmu Legend postaviť na nohy.
Kto bol tým záchrancom?
Jang Juan–čching nemal ľahké detstvo. Jeho rodičia boli lekári a pracovali na vidieku, kde svoju lekársku profesiu vykonávali za ťažkých podmienok. Ich mzda bola dokonca omnoho nižšia, ako mzda manuálnych robotníkov. Jangova rodina žila v malom tehlovom byte, kde sa varilo na otvorenom ohni. Keď Jang vyrástol, rodičia ho začali povzbudzovať k tomu, aby začal študovať. On sám si najviac obľúbil literatúru, a dokonca sa snažil písať vlastnú poéziu. Na radu otcovho priateľa ho ale poslali študovať počítačové vedy. Jang sa rodičom nevzpieral a odišiel do školy do Pekingu. Po úspešnom absolvovaní štúdia si jedného dňa všimol v novinách inzerát malej počítačovej spoločnosti Legend, ktorá práve hľadala zamestnancov. Na tento inzerát odpovedal a onedlho už v Legende pracoval ako radový predajca. Postupne sa svojou šikovnosťou a usilovnosťou vypracoval až na vedúceho oddelenia. Toto jeho nové postavenie mu umožňovalo stretávať sa s americkými manažérmi spoločností Sun Microsystem a Hewlett-Packard. Jang sa od nich začal učiť novým praktikám manažérstva a riadenia obchodu.
V roku 1994 sa však spoločnosť Legend Group dostala na vrchol svojej krízy a jej zakladateľ pán Liu bol dokonca v dôsledku prepracovania a stresu hospitalizovaný. Po čiastočnom zlepšení zdravotného stavu si nechal zavolať svojich vedúcich pracovníkov, aby spoločne pripravili nové strategické postupy. Mladý 29 ročný Jang Juan urobil naňho vtedy taký obrovský dojem, že mu Liou vzápätí zveril riadenie celej divízie osobných počítačov. Toto bola Jangova životná šanca. Uvedomil si, že takéto ponuky neprichádzajú viac krát za život a rozhodol sa svojej novej úlohy zhostiť na 100 percent.
Vo vedení firmy urobil niekoľko zásadných zmien –
Radikálne zmenil obchodnú stratégiu.
Zameral sa na maloobchodné predajné siete, v ktorých profesionálne vyškolil predavačov na to, aby dokázali zákazníkom odpovedať na všetky ich otázky.
Modernizoval.
Uvedomil si, že počítače spoločnosti Legend Group sú zastarané, a že ich konkurencia už dávno vyrába špičkovejšie a technicky oveľa vyspelejšie stroje. Investoval preto do vývoja a zefektívnil nákup jednotlivých komponentov, aby sa počítače Legend dokázali kvalitou a cenou vyrovnať konkurencii.
Spravil vo firme radikálnu reformu.
Najväčšie problémy videl medzi zamestnancami firmy. Pracovníci, odchovaní komunistickým režimom si iba veľmi ťažko zvykali na manažérsky štýl vedenia, navyše inšpirovaný západnou kultúrou. Jangovo pokrokové myslenie im začalo natoľko prekážať, že situáciu musel riešiť i samotný Liou.
Od Legendu k Lenovu
V roku 2002 sa spoločnosť IBM rozhodla predať svoju divíziu osobných počítačov. Ako náhle sa táto správa dostala k Jangovi, bolo mu hneď jasné, že takýto obchod by otvoril značke Legend trhy na celom svete. V tom istom roku sa rozhodlo aj o zmene názvu spoločnosti z Legend na Lenovo. Dôvodom tejto zmeny bolo, že v mnohých štátoch bolo už slovo „Legend“ zaregistrované ako ochranná známka a oni chceli na svetový trh vstúpiť s úplne novou identitou. Názov vznikol jednoducho – spojením slov „Legend“ a „novo“ (čo znamenalo „nové, inovované“).
Jang predstúpil pred správnu radu s myšlienkou odkúpiť od IBM divíziu osobných počítačov. Jeho nápad však bol zamietnutý a takmer všetci členovia vedenia sa proti nemu postavili. Dokonca tak urobil aj sám pán LiouČchuan-c’, napriek tomu, že takmer vždy stál na Jangovej strane. Jang však tento svoj boj Dávida s Goliášom nevzdal. Napokon sa mu pre svoju novú víziu podarilo získať niekoľko vplyvných pracovníkov, ktorí spolu s ním začali správnu radu presviedčať o správnosti Jangovho návrhu. Strategickou sa pre nich stala otázka: „Chce sa spoločnosť Lenovo stať globálnym hráčom vo svete PC alebo sa bude iba pohodlne hrať na svojom piesočku v lokálnej Číne.“
Jangova taktika uspela a spoločnosť Lenovo začala na sklonku roku 2002 rokovať s IBM. Vyjednávanie trvalo trinásť mesiacov a na konci roku 2004 obe spoločnosti oznámili, že sa na transakcii dohodli. Lenovo zaplatila za divíziu osobných počítačov IBM 650 miliónov dolárov v hotovosti, 600 miliónov dolárov v akciách a prevzali na seba dlh vo výške 500 miliónov dolárov. Za túto sumu Lenovo získalo rodinnú značku Think, do ktorej patrili notebooky ThinkPad a stolové počítače ThinkCenter, ďalej obchodné siete, zamestnancov, moderné vývojové centrá a veľké množstvo patentov.
V súčasnosti má spoločnosť Lenovo ambíciu stať sa najväčším výrobcom a predajcom počítačov na svete a byť aj najznámejšou značkou vo svojom odbore. Či sa jej to podarí alebo nie ja predpovedať neviem. Jedno je však isté. Lenovo sa dnes už v celosvetovej konkurencii určite nestratí.