Dobre rozbehnutý a úspešný finančník z Wall Street, ktorý už mal na svojom konte svoj prvý milión, tridsiatku na krku, sa raz zamyslel. Uvedomil si, že zrejme pracuje v oblasti, ktorá ho skutočne až tak nenapĺňa, aj keď v tom čo robil bol úspešný. Kdesi v jeho vnútri sa ozýval jemný hlások, ktorý mu šepkal : Jeff teba to vždy aj tak tiahlo ku technickým veciam a tvoje miesto je úplne niekde inde. Rob, to čo ťa skutočne bude baviť a napĺňať.. Možno takto nejako to vyzeralo v hlave Jeffa Bezosa, zakladateľa firmy Amazon.com , najväčšieho internetového obchodu sveta. V investičnom fonde D.E Shaw, kde pracoval sa rozhodol dať výpoveď, nasadol do auta a cestou z New Yorku do štátu Seatle založil za volantom svoj americký sen – internetový obchod s knihami Amazon.
Rodinná legenda
Podľa rodinnej legendy, keď bol Jeff malý,tak sa mu so šrobovákom podarilo rozobrať celú detskú postieľku. V puberte si v garáži urobil vlastné pokusné laboratórium a namontoval si doň aj alarm. Bezos taktiež na strednej škole organizoval vzdelávacie tábory pre spolužiakov, ktoré niesli názov Dream Instutes. Na vysokej škole bol uchvátený počítačmi a programovaním. Študoval na univerzite vo Floride a v Princetonu, mal skvelé študijné výsledky a taktiež bol členom elitného študentského klubu Pí Beta Kappa. Hoci skončil ako počítačový inžinier, tak hneď po škole v roku 1986 si svoje pracovné miesto našiel na mieste, kde sa točil veľký biznis a to na Wall Street.
Bezos svoju budúci firmu, ktorú si naplánoval za volantom svojho auta, rozbehol v garáži svojho domu. Miesto jeho nového domu bol Washington a to nie len tak náhodou. V tej dobe v USA začal platiť zákon o tom, že internetové firmy platia dane iba v štáte kde fyzicky sídlia, A v tej dobe mal Washington dane z predaja nižšie. Amazon ako ho poznáme dnes, ale niesol na začiatku úplne iný názov a na webe by ste ho našli pod adresou cadabra.com.
Prečo vlastne Amazon.
Bezos to vysvetľuje tak, že chcel pre svoj nový biznis proste exotický názov a tak sa rozhodol ho pomenovať podľa brazílskeho veľtoku. Aj keď to znie ako pekná historka, tak treba dôvody hľadať aj inde. V tej dobe, keď ešte vo vyhľadávačoch vládol Yahoo, vyskakovali názvy na začiatku abecedy ako prvé. Svoje prvé internetové predaje kníh uskutočnil na začiatku medzi svojimi priateľmi a známymi. Videl a zistil, že tento biznis model funguje a tak 16. Júla 1995 spustil predaj kníh cez internet naostro. V tej dobe bol zrejme Jeff Bezos muž na správnom mieste. Úspech na seba nenechal dlho čakať a prišiel priam cez noc. Už po tridsiatich dňoch a bez akéhokoľvek marketingu predával Amazon.com knihy po celom USA a 45 štátoch sveta. Za 2 mesiace bol obrat firmy cca. 20 tisíc dolárov týždenné. Aj za týmto úspechom hľadajte jednoduchú myšlienku. Bezos si uvedomil, že kamenná predajňa nedokáže u seba skladovať nekonečne množstvo kníh, ale internetové kníhkupectvo áno. Dnes v ponuke Amazonu, ale už nenájdeme iba knihy, ale všetko na čo si len spomeniete. Od oblečenia, spotrebného tovaru, cez knihy až po elektronické čítačky Amazon Kidnle a Kindle Fire, ktoré sú momentálne teraz hitom v USA.
Bezos chce isť do vesmíru.
Jeff Bezos je prototyp muža, čo svoju pracú miluje a nerobí ju pre peniaze. Okrem Amazonu sa venuje aj iným projektom, ktoré vedie alebo finančne podporuje. Jedna z najzaujímavejších je asi spoločnosť Blue Origin. Založil ju v roku 2000 a jeho víziou bolo umožniť obyčajným ľuďom cenovo dostupne cestovať do vesmíru. Túto firmu viedol tajne a nevedel nikto z vonka o nej 6 rokov. Až v roku 2006 sa to odhalilo, keď pre svoju štartovaciu rampu začal skupovať obrovské pozemky v Texase a miestnym ľuďom to bolo až moc podozrivé. V roku 2011 sa uskutočnil prvý pokusný štart bezpilotnej rakety, ale skončil sa neúspechom. Stroj sa rozpadol na kusy. No jeho to neodradilo a ukázalo sa, že firma Bezosa je vo vývoje rakateplánov veľmi ďaleko. Preto aj samotná NASA tento program spoločnosti Blue Origin dotuje miliónmi dolárov.
Ja by som veľmi rad zakončil tento článok slovami samotného Jeffa Bezosa.
,, Jedna obrovská chyba, ktorú ľudia robia, je, že sa snažia donútiť sa o niečo zaujímať. Keď vás skutočne zaujíma software a počítače, mali by ste sa zamerať na ne. Keď vás baví medicína, ale rozhodnete sa stať podnikateľom na internete, pretože to robia všetci okolo vás, zrejme to nebude fungovať. Svoje vášne si nevyberáme, oni si vyberajú nás.