Michal Král – rozhovor pre Online magazín
Pred pár rokmi sa vydal do Ameriky prostredníctvom work and travel zájazdov. Strávil dve letá v štáte Ohio a to ďalšie na Floride. To ešte netušil, že tieto jeho stáže mu prinesú okrem zdokonalenia sa v anglickom jazyku a pracovných skúsenosti aj nový podnikateľský nápad. Tento jeho nápad a odvaha mu priniesli aj ocenenie „Najzaujímavejší podnikateľský príbeh“, ktorý si prebral priamo z rúk ministra hospodárstva SR, Juraja Miškova.
1: Minulý rok ste získali titul „Mladý inovatívny podnikateľ 2011“. Založili ste portál Pricemania, ktorý porovnáva ceny a kvalitu v jednotlivých internetových obchodoch. Čo vás viedlo k tomuto nápadu?
Moju prvú skúsenosť s porovnávačmi cien som získal počas pobytov „Work&Travel“ v USA v rokoch 2002, 2003 a 2004. Práve tu som vďaka podobnej službe ušetril kopec peňazí pri nákupe notebooku či foťáku. O niekoľko rokov neskôr som si na to spomenul práve v čase, kedy predaj cez internet na Slovensku zaznamenával najväčší boom. A to boli základy dnešnej Pricemanie, ktorú mesačne využije viac ako 500 000 unikátnych užívateľov
2: Stretli ste sa na začiatku aj s pochybovačmi, ktorý váš projekt odsúdili na zánik? Ako ste sa s nimi vysporiadali?
Začiatky boli ako v každom podnikaní ťažké, hoci vyslovene s neprajníkmi som sa chvalabohu takmer nestretol. Najťažšie bolo v prvom roku presvedčiť najmä väčšie internetové obchody, že im Pricemania reálne dokáže priniesť nárast objednávok a to pri rozumných nákladoch. Spätne tomu úplne rozumiem, lebo dnes keby prišiel niekto s návštevnosťou 1 000 ľudí denne a chcel by nám robiť reklamu, asi by som reagoval podobne 😉 Momentálne už sú našimi klientmi prakticky všetky najväčšie e-shopy na Slovensku, ako sú Hej.sk, Alza.ks, Mall.sk, Martinus.sk a mnohí ďalší.
3: Vaše začiatky určite neboli ľahké. Začínali ste úplne sám z vášho bytu v Karlovej Vsi. Čo bolo vtedy vaším mottom alebo hybnou silou, ktorá vás posúvala dopredu?
Určite boli v prvom roku aj momenty, kedy som reálne pochyboval nad tým, či celé snaženie prinesie želaný efekt. Našťastie vždy prišiel nejaký moment, napr. v podobe novej objednávky alebo pozitívneho feedbacku od užívateľov, ktorý ma vždy nakopol do ďalšej práce a po prvom roku fungovania už na pochybnosti nebol čas 😉
4: Okrem toho, že vediete portál Pricemania, snažíte sa svojich partnerov vzdelávať prostredníctvom rôznych workshopov alebo prednášok o tom, ako by mali e-shopy fungovať. Kde podľa vás robia začínajúce e-shopy na Slovensku najväčšie chyby?
Zo skúseností vidím najväčší problém v prípravnej fáze na podnikanie. Konkrétne veľmi sa podceňuje význam zostavenia komplexného podnikateľského plánu, ktorý by mal obsahovať podrobnú analýzu trhu, konkurencie, silných a slabých stránok a celkovú víziu projektu. To má za následok nízku konkurencieschopnosť a následne často sklamanie z reálnych výsledkov a ziskovosti. Rovnako dôležitú úlohu zohráva doteraz nízka pripravenosť investovať do kvalitného vzdelávania, ktoré dokáže vo finále byť často zdrojom dlhodobej konkurenčnej výhody.
5: Istotne robíte prácu, ktorá vás napĺňa a teší. Ako ale vo svojom voľnom čase relaxujete?
Voľný čas trávim úplne najradšej športovo – najčastejšie basketbal, volejbal, futbal, lyžovanie a neskutočne sa vždy teším a užívam si cestovanie po svete. Tomu by som sa rád venoval v ďalších rokoch oveľa intenzívnejšie 🙂 A v neposlednom rade sú to knihy a vzdelávanie celkovo, to je tiež taká moja príjemná „závislosť“ 😉
6: Čítate rád knihy na tému osobného rozvoja, biznisu alebo motivácie? Aká kniha vás v poslednom období oslovila?
Knihy, blogy a vzdelávanie ma neskutočne motivujú a posúvajú stále ďalej. My sami v Pricemanii čoskoro spustíme blog, ktorého hlavnou úlohou bude edukovať práve majiteľov a marketérov e-shopov. Očakávame od toho celkovo skvalitnenie fungovania internetových obchodov s dôrazom na potreby užívateľov a zároveň ekonomickú úspešnosť e-shopov. Ostatnou knihou, ktorú som pred pár dňami dočítal, bol príbeh a „spoveď“ Richarda Bransona, zakladateľa globálnej skupiny Virgin, ktorému sa podarilo s touto značkou vybudovať miliardové spoločnosti v 8 rôznych sektoroch. Vrelo odporúčam 😉 Momentálne som sa pustil do Steva Jobsa, na čo sa špeciálne teším 🙂
7: Čo by ste odkázali začínajúcim podnikateľom alebo ľuďom, ktorí sa práve rozhodujú púšťať do nových projektov ?
Mladým podnikateľom by som odkázal, aby nehľadali dôvody, prečo niečo nepôjde, ale aby hľadali spôsoby, ako úspešne realizovať svoje sny a nápady. Pokiaľ budete pre to robiť maximum a budete trpezliví, neexistuje žiadny skutočný dôvod, ktorý by vám v splnení vašich cieľov dokázal zabrániť.
Za rozhovor ďakujem pánovi. Ing. Michalovi Královi z Pricemanii a prajem mu v mojom mene, ale aj v mene čitateľov veľa osobných aj pracovných úspechov. Ak vlastníte účet na sociálnej sieti Twitter, tak si nezabudnite tohto šikovného a motivujúceho podnikateľa pridať medzi svojich followerov. Jeho Twitter kanál nájdete tu : https://twitter.com/#!/michalkral
O Pricemania.sk
Pricemania.sk je špecializovaný nákupný portál, ktorý spotrebiteľom poskytuje možnosť porovnania cien a kvality internetových obchodov. V súčasnosti databáza obsahuje viac ako 1 mil. produktov z ponuky viac ako 3 000 internetových obchodov. Návštevnosť portálu je v súčasnosti okolo 500 000 unikátnych užívateľov mesačne. Podľa Asociáciie internetových médií sa portál aktuálne radí medzi TOP 30 najnavštevovanejších portálov na Slovensku.