MOBILNÝ MARKETING: 10 faktov, ktoré musíte vedieť!
Myslíte si, že viete o mobilnom marketingu a jeho trendoch úplne všetko? Naozaj využívame svoj mobilný telefón iba na telefonovanie?
Ako sa rozvíja mobilný marketing a platby mobilnými telefónmi sa postupne stávajú každodennou realitou, je veľmi dôležité si uvedomiť niekoľko zásadných faktov a trendov v tejto oblasti:
1. Ľudia sú ochotní platiť za mobilné aplikácie:
Pri vývoji mobilnej aplikácie sa každému vývojárovi vynára otázka, či danú aplikáciu spoplatniť a ak áno, tak za koľko. Dobrou správou je, že užívatelia mobilných telefónov sú z väčšej miery ochotní za tieto aplikácie platiť a teda ich plnohodnotne využívať. Na základe výskumu realizovaného agentúrou Nielsen je až 93 % užívateľov ochotných zaplatiť za stiahnutie hry na mobil, 87 % za zábavu a 84 % za stiahnutie mapy alebo navigačnej trasy.
2. Určite nebudete prvou osobou na svete, ktorá konkrétnu mobilnú aplikáciu ponúka:
Je nezmyselné si nahovárať, že práve my sme prišli s niečím prelomovým a prevratným, čo doteraz neuzrelo svetlo sveta. Trh s mobilnými aplikáciami je už teraz preplnený a nájsť v ňom príležitosť alebo nejakú štrbinu je natoľko náročné, že je lepšie sa skôr orientovať na funkčnosť a marketing danej mobilnej aplikácie. Jednoducho povedané, snažiť sa vysvetliť jej účel, funkčnosť a opodstatnenosť pre jej potenciálnym užívateľov. Zle pochopená aplikácia je totiž väčším zlom ako žiadna.
3. Mobilné telefóny už nie sú iba telefónmi:
Toto tvrdenie sa týka predovšetkým inteligentných mobilných telefónov, teda smartfónov. V priemere využíva priemerný užívateľ takéhoto mobilného zariadenia svoj mobilný prístroj nasledovne: 15 % z celkového času na klasické telefonovanie, 56 % času si s ním kráti čas na mobilných aplikáciách a hrách a 19 % časového fondu pripadá na emailovanie a posielanie správ a chatovanie. Je už len na marketéroch, ako sa s týmito štatistikami vyrovnajú, a ako ich využijú v čo najväčší prospech pre seba alebo spoločnosť, v ktorej pracujú. Obrovský apetít po mobilných aplikáciách a mobilnom internete núti spoločnosti rozmýšľať, ako tento potenciál využiť a v neposlednom rade na ňom zarobiť.
4. Nedostatok voľného času:
Dnešná uponáhľaná doba nás núti využívať čas podľa možností čo najefektívnejšie. Málokto dokáže v súčasnosti byť bez svojho mobilu dlhší čas, a preto už teraz vieme štatisticky predpovedať, že v roku 2014 sa pripojí viac ľudí na internet prostredníctvom svojho mobilu a to na úkor klasických stolových počítačov a notebookov. Je preto pre spoločnosti enormne dôležité nezaspať na vavrínoch a postupne budovať svoju marketingovú stratégiu pre mobilné telefóny a internetové pripojenie v nich. Pripojení chceme byť stále ale čas na to nemáme. Mobilný telefón s internetovým pripojením je preto ideálnym riešením tohto problému.
5. Mobilná reklama je kľúčom k úspechu:
Na základe predošlého faktu sa teda očakáva (a v mnohých krajinách už realitou je) exponenciálny rozvoj reklamy a možností inzerovania v mobiloch. Ideálnym príkladom sú možnosti platenia prostredníctvom mobilných telefónov. Jedná sa o technológiu NFC – near field communication, ktorá bude v blízkej dobe predstavovať vážnu konkurenciu pre klasické hotovostné a bezhotovostné spôsoby realizácie platieb. Aktuálne sa 3 hráči na poli poskytovania mobilných služieb v USA spojili a plánujú investovať cca 100 miliónov dolárov do rozvoja jednotnej platobnej siete prostredníctvom mobilných telefónov a smartfónov. Otázkou je, koľko partnerov si zo strany bánk, finančných korporácií a v neposlednom rade výrobcov platobných a kreditných kariet získajú na svoju stranu. Zarobiť chce predsa každý. Konkurenčný projekt od Google, tzv. Google Wallet si už svoju sieť postupne buduje a na svoju stranu si získal spoločnosti ako Citybank alebo Mastercard. Či pre rozvoj NFC technológie bude vhodnejšia fragmentácia trhu alebo skôr kooperácia konkurentov v prospech jednotného systému, ostáva zatiaľ záhadou.
6. Mobilný marketing nie je iba o mobilných aplikáciách:
Pri prvých reálnych krokoch uplatňovania mobilného marketingu sa väčšina spoločností vrhá do reklamných SMSiek a MMSiek, ďalším krokom je vývoj a participácia na mobilných aplikáciách a s tým súvisiaci branding. Tým to ale nekončí. Možnosti sú neobmedzené a rozvoj mobilných technológií je toho živým dôkazom. Sociálne siete a NFC sú ďalším míľnikom, bez ktorých sa mobilný marketing nezaobíde. Prispôsobenie klasických web stránok mobilným zariadeniam a teda mobilné stránky a ich tvorbu nemožno ignorovať taktiež.
7. Rýchle zmeny a inovácie:
Ako už bolo uvedené, prudký rozvoj mobilných telefónov predstavuje na jednej strane príležitosť, na strane druhej určité riziko. Ak sa spoločnosti chytia šance a budú aktívne participovať na rozvoji mobilných technológií a ich implementácie do praxe, majú veľkú výhodu. Dôležité je nezaspať a svoju mobilnú marketingovú stratégiu prispôsobovať aktuálnym trendom a vývojom nielen na trhu mobilných zariadení ale najmä požiadavkám a očakávaniam používateľov mobilných telefónov a smartfónov, aktívne formovať ich záujmy, preferencie a spotrebiteľské správanie ako také. Ak však premeškáme príležitosť resp. nebudeme dostatočne sledovať a formovať tieto trendy a vývoje, dostaneme sa do čiernej diery, z ktorej sa už len tak nedostaneme.
8. PayPal eviduje už teraz transakcie vo výške 10 miliónov dolárov denne:
Transakcie realizované mobilnými telefónmi už teraz predstavujú v tržbách 10 miliónov dolárov denne s očakávaním, že do konca roka 2011 kumulovane dosiahnu úroveň 3 miliardy dolárov. A to sa stále bavíme iba o transakciách prostredníctvom služby PayPal.
9. 70% používateľov využíva svoje smartfóny na fotenie:
Integrácia fotoaparátov do mobilných telefónov je samozrejmosťou už niekoľko rokov. Avšak až s nástupom smartfónov a mobilných aplikácií sociálnych sietí sa formuje jasný trend a využiteľnosť fotoaparátu v mobile. Fotoaparát integrovaný do mobilného zariadenia začína dosahovať kvalitatívne ukazovatele samostatných optických fotoaparátov a preto zdieľanie fotografií na sociálnych sieťach v reálnom čase ihneď po odfotení predstavuje ďalšiu zaujímavú príležitosť pre marketérov. Z fotoaparátu sa zároveň stáva čítačka čiarových kódov a QR kódov, ktoré demonštrujú ďalšie využite marketingu v mobilnom prostredí.
10. Nástup tabletov:
Tablety predstavujú jedinečnú kombináciu mobilného zariadenia a klasického notebooku. Aj keď ich trh je relatívne stále malým, už teraz sa realizuje približne polovica mobilnej reklamy prostredníctvom nich. Trend je jasný, tablety budú v dohľadnej dobe vážnym konkurentom veľkých špičkových smartfónov a menším notebookom, ktoré často označujeme pojmom netbook. Dotykové obrazovky sú veľmi obľúbené a nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo v blízkej dobe zmeniť. Rozvoj špecifických aplikácií pre tieto tablety predstavuje možnosť ,ako získať konkurenčú výhodu, a zároveň byť k svojim potenciálnym zákazníkom a klientom bližšie.
Ako je z celého článku zrejmé, mobilné telefóny, predovšetkým smartfóny sa stávajú našim každodenným spoločníkom doma, v práci, na dovolenke, na pracovných cestách, jednoducho všade. Správne nastavenie marketingových nástrojov a pochopenie užívateľov týchto telefónov dáva mobilnému marketingu, označovanému aj ako m-commerce neobmedzené možnosti zabezpečujúce úspech, uznanie, spoločenský status ale i v neposlednom rade zisk.
Autor: Ing. Ľuboš Oláh, Sales & Online marketing, www.ruonline.sk, www.areyouonline.sk
O RUonline:
RUonline je lídrom v zabezpečovaní komplexných online marketingových riešení na slovenskom trhu. Jadrom RUonline sú špičkové SEO a Linkbuilding služby. Cieľom spoločnosti je maximalizovať konverzie z webov našich klientov. Ako jediná agentúra na Slovensku zabezpečujeme komplexný online servis od tvorby a úpravy marketingového konceptu webu, SEO a Linkbuilding, PPC a iné online kampane, online PR, affiliate marketing, social media marketing, mobilný marketing, vyhodnocovanie a optimalizáciu.
V roku 2010 bola spoločnosť RUonline zaradená medzi top direct marketingové agentúry na Slovensku. Od toho času rastie a teší sa z ďalších úspechov. Hlavná protagonistka značky RUonline Katarína Šavelová v decembri 2011 vyhrala súťaž pre ženy podnikateľky na internete a získala titul Ežena roka 2011.