Novinka, ktorej sa darí presadzovať na domácom nemeckom trhu či v susedných Čechách, dorazila už aj na Slovensko!
Aj keď sa zdá, že všetko už bolo vymyslené, nie je to tak. Okrem iného stále pribúdajú nové druhy športov. Výzvou tohto roka sú originálne kolieskové lyže, ktoré sa od doteraz známych lyží odlišujú tvarom, kolieskami, ale najmä využitím. Robustné nafukovacie kolieska sú umiestnené vpredu aj vzadu na krátkej hliníkovej doske.
Skiking, nazývaný aj „Cross skating“, je šport určený takmer pre všetkých, od rekreačného priaznivca nordic walkingu až po aktívneho športovca.
„Skike sú perfektnou alternatívou nielen na zimu bez snehu, ale aj pre bežcov, bežkárov, cyklistov alebo inlinerov. Sú nenáročné na ovládanie a rýchlo a dobre jazdiť sa na nich naučí aj začiatočník. Pohodlne sa s nimi brzdí, takže aj cesta dole kopcom je bezpečná,“
opisuje výhody tohto športu Matej Drdák, majiteľ obchodu so športovými potrebami TopSki šport.
Pohyb vykonávaný na skajkách štýlom pripomína bežecké lyžovanie, no technika vychádza z korčuľovania (z anglického slova skating). Výhodou je nastaviteľný rázvor kolies a prispôsobivosť konštrukcie na rôznu veľkosť topánky.
Stačí preto jeden pár, ktorý môže využívať celá rodina. Rozdielom oproti bežkám alebo korčuliam je obúvanie na vlastnú topánku pomocou mäkkých uťahovacích pásov na chodidle a lýtku. Elastický materiál sa tak jednoducho prispôsobí každej topánke.
Či už chcete vyraziť na kolieskových lyžiach na asfalt, alebo do prírody, vďaka nafukovacím kolieskam s priemerom 15 cm môžete na skajkách jazdiť aj na menej kompaktnom povrchu.
Vďaka možnosti voľby pevnej alebo voľnej päty si každý môže vybrať, či mu je bližší pohyb na korčuliach, prípadne bežkách. Jednoznačne je však ideálnou náhradou zimného bežeckého lyžovania v letnom období či behu na dlhé trate.
Konštrukcia kolieskových lyží vyrobená z pevného hliníkového rámu je vďaka špeciálnej úprave povrchu – aretácii dostatočne pevná, a teda báť sa nemusia ani ťažšie váhy. Lyže zvládnu aj vysokú záťaž, pričom je zachovaná ich minimálna váha.
V súvislosti s bezpečnosťou treba tiež spomenúť, že skike majú trošku netradičné, no efektívne brzdy, ktoré majú podľa oficiálneho testovania spomalenie 6 m/sec2, čo predstavuje rýchlejšie zastavenie, ako je to pri inline korčuliach.
Kolieskové lyže sa zastavujú zatlačením päty do konštrukcie. Niektoré typy kolieskových lyží disponujú dokonca systémom „reverse lock“, ktorý nám zaručí, že pri pohybe do kopca nebudeme cúvať. Predné koliesko nám dovolí totiž iba pohyb vpred.
Tak ako pri bežeckom lyžovaní, aj pri skikingu sa používajú palice, vďaka čomu zapájame pri jazde až 90 % svalstva. Zároveň platí, že pohyb na kolieskových lyžiach je telu veľmi prirodzený a žiadna časť netrpí tým, že by bola v nezvyčajnej polohe.
Ak ste milovníci adrenalínu a máte radi rýchlosť, aj v takom prípade si prídete na svoje. Valivý odpor plášťa kolies je síce väčší, ako je to pri inline korčuliach, na druhej strane priľnavosť trikrát väčšia. Preto šprintovaním možno docieliť rýchlosť medzi 30 až 40 km/h.
Milovníci noviniek, ktorí tušia, že by ich krátke lyže na kolieskach mohli osloviť, si nový pár nemusia najskôr kúpiť a až potom zistiť, či im šport, ktorý je kúsok lyžovaním, kúsok korčuľovaním, zachutí. Ako hovorí Matej Drdák, majiteľ obchodu so športovými potrebami TopSki šport:
„Existuje možnosť požičať si skike na testovanie. V Bratislave či v Žiline stačí zaplatiť zálohu, a keď vrátite lyže nepoškodené, peniaze dostanete naspäť.“
Potom sa už len rozhodnúť, či sa jazda páčila, a môžete si odniesť kolieskové lyže domov.
Skike v8 LIFT CROSS kolieskové lyže, www.topski.sk, cena 439,00 €
skike v8 Lift Cross – novinka od skike s voľnou pätou na klasiku. Koncepcia a prevedenie novej verzie korčúľ skike je bezkonkurenčná.
Funkčný systém voľnej päty, schopnosť tlmiť drobné nerovnosti / vibrácie, dlhý rázvor kolies – to všetko prispieva k skvelému pocitu z jazdy a možno tak docieliť veľmi verný štýl podobný bežeckému lyžovaniu.
Skike v8 Lift Cross majú ľahkú a pevnú konštrukciu a veľa možností individuálneho prispôsobenia. Ľahšiu jazdu umožňuje taktiež dlhší rázvor kolies, ktorý možno predĺžiť o ďalších 40 mm na celkový 540 mm.
Celkovo zhrnuté, ovládanie a technika jazdy je na tomto modeli ďaleko jednoduchšie a lepšie ako bola doteraz na jeho predchodcovi skike vx Twin.