Pánske mikiny, alebo tiež „základ každého šatníka“ už za sebou majú dlhú cestu. Z klasických bavlnených sa stali flyšové, čo veľmi prospelo jej popularite. Akú históriu má za sebou ale tento odev a aké štýly poznáme? To všetko vám prezradíme v tomto článku.
Pánska mikina a jej história
V tom momente sa stali súčasťou módnych trendov, ktorých súčasťou je dodnes. A popravde, ani si neviem predstaviť, že by to bolo inak. Začiatky ale boli troška detinské. Veľmi často totiž vyzerali ako pulóver s výrazným obrázkom Mickey Mouse. Presne preto aj ten názov mikina, inšpirácia začína práve pri Mickey Mousovi. Vyrobené boli z materiálov ako bavlna či polyesterového vlákna.
Tá prvá, originálna, šla trocha iným smerom. Vynašiel ju človek s menom Benjamin Russel, ktorý len chcel dres pre svojho syna, ktorý obľuboval americký futbal. Bolo tak v 20-tych rokoch minulého storočia a jasné, že tento odev zožal veľký úspech. Ľuďom sa odev páčil, vďaka čomu si neskôr mohol otvoriť svoj prvý obchod so športovým oblečením.
Ak chcete vedieť viac, dozviete sa to tu.
Dizajn
Zakrýva hornú časť tela a vďaka kapucni, ktorú má tam taktiež, chráni aj hlavu. Kapucňa však nie je nutnosťou. Kapucňa koniec koncov skôr udáva štýl, málokedy má aj funkčný efekt. Možno tak, ak začne pršať a nemáme po ruke dáždnik. Mikina je typická pre mladšiu vekovú kategoriu, ktorí sú ňou priam posadnutí. Predsa každý pravý rapper takú má vo svojich videoklipoch.
Mikina bez kapucne predstavuje vo svete módy novinku, ktorá je ukončená vyvýšeným golierom.
Mladí muži, často skateboardisti alebo surfisti, rozšírili trend do Spojených štátoch. Hlavne však do Kalifornie. Tommy Hilfiger, Giorgio Armani a Ralph Lauren dokonca používali mikinu ako primárnu zložku mnohých svojich zbierok v deväťdesiatych rokoch minulého storočia.
Dizajnéri, ktorí si želali vyzdvihnúť svoju značku, využili mikinu na to, aby tak urobili. Z mikiny „Anglomania“ od Vivienne Westwooda, ktorá sa objavuje všadeprítomným príkladom „CK“ Calvin Klein, sa mikiny s dizajnérskymi logami stali cenovo prijateľnou verziou designového oblečenia pre masy.
Komerčný úspech mikiny je priamym dôsledkom jeho komfortu, športu a praktickosti. Na začiatku osemdesiatych rokov 20. storočia sa návrhárka Norma Kamaliová snažila vytvoriť kolekciu pre pracujúcu ženu, ktorá zosobňovala vyššie spomínané ideály. Jej odpoveďou bola dobre prijatá kolekcia „Sweatshirt Collection“ z jari-leta 1980, v ktorej navrhla celú kolekciu z mikiny.
Výroba
Sveter nahradila mikina. Bavlnu nahradilo polyesterové vlákno a mnoho iných materiálov. Doba sa ale posúva a čoraz viac začína tento kúsok nahrádzať aj samotné bundy. Rôzne veľkosti, rôzne štýly, rôzne farby a aj potlače. Škála je tak rozsiahla, že je priam nemožné nenájsť kúsok, ktorý by sa vám nepáčil.
Ako skombinovať?
K hocičomu, okrem obleku. To je už príliš elegantný kúsok, zatiaľ čo toto patrí skôr medzi tie ležérnejšie. Môžete ju nosiť k teplákom, džínsom ,na športovanie alebo len tak vonku s kamarátmi. Všade kde by ste si dali sveter či pulóver, môžete dať aj toto.
Štýly
Je ich fakt mnoho, tomu sa ale za tie roky nemôžeme vôbec čudovať. Nájdete kúsky na patentky alebo gombíky a dokonca aj na zips. Zips sa používa najčastejšie iba ako dekoračný prvom v kontrastnej farbe, čo zapríčiní, že každý vidí, že je našitý šikmo. To je ale cieľom.
Objavili sa tu aj prvky, ktoré sú viac charakteristické pre košele ako napríklad náprsné vrecká. Tie sú ale často tiež iba dekorácia, a teda sú falošné. Ďalším vylepšením sú veľké goliere, ktoré okrem iného aj príjemne hrejú.
ležérnejšie, možno nejaká obyčajná so zaujímavým nadpisom pre vás bude to pravé. Alebo možno toto?