Toto je voľný preklad článku od Steve Pavlina, muža ktorý je úspešný vo svojom podnikaní ,taktiež je jedným z motivačných koučov a autorom úspešného svetového blogu www.stevepavlina.com, kde sa delí o svoje myšlienky a skúsenosti, ktoré nabral počas svojho života či už pri podnikaní alebo mimo neho.
Dávnejšie som vám priniesol aj článok o tom, kto vlastne Steve Pavlina je. Článok si môžete prečítať kliknutím na tento odkaz.
Podnikateľské chyby – radí Steve Pavlina
Je to už približne 14 rokov čo nie som zamestnancom a tak sa podelím o skúsenosti, pokiaľ ide o hlúpe podnikateľské chyby. Koučoval som tiež niekoľko ľudí pri štarte ich vlastného podnikania, a všimol som si, že mnoho z nich robí rovnaké chyby. Tento článok je určený pre drobných podnikateľov / živnostníkov, najmä tých, ktorí práve začínajú so svojim vlastným podnikaním
Predávanie zlým ľuďom
Hoci je predaj dôležitý pre prežitie akéhokoľvek podnikania, nie je nutné vnucovať Vaše služby každému, koho stretnete, vrátane priateľov a rodiny. Ďalej, je stratou času, skúšať niečo predať ľuďom, ktorí jednoducho to, čo ponúkate nepotrebujú.
Ponuky zlým ľuďom sú dôsledkom snahy o predaj komukoľvek. Niektorým zákazníkom je oveľa jednoduchšie niečo predať, než iným. Napríklad, moja žena robí web konzultácie pre malých podnikateľov a postupne sa naučila, že s niektorými klientmi je oveľa ťažšie niečo robiť, než s inými.
Ak je potenciálny zákazník finančne na dne a až patologicky obracia každú korunu, ktorú minie, alebo ak chce webové stránky, ale už nevie prečo, alebo jednoducho ak dostatočne nerozumie internetu, nebude to z dlhodobého hľadiska dobrý klient. Nemajte obavy z toho povedať NIE, takým zákazníkom, ktorí znamenajú viac problémov, ako úžitku. Nechajte radšej Vašu konkurenciu, aby im niečo predala. Ušetríte si veľa bolestí hlavy a uvoľníte si viac času pre služby lepším zákazníkom.
Len preto, že sa niekto zaujíma o to, aby s Vami urobil nejaký obchod, neznamená, že to musíte akceptovať. V prvom roku môjho podnikania som povedal ANO minimálne 50% ľudí, ktorí ma oslovili s potenciálnou obchodnou ponukou. Stratil som príliš veľa času úsilím o obchody, ktoré boli príliš komplikované na to, aby som s nimi začínal. Prijímal som pozvanie na obed od náhodných ľudí, ktorí proste len chceli zistiť, či by sme nemohli spolu niečo urobiť.Fakticky zo žiadneho z nich nekvapla ani koruna.
Ak cítite, že stretnutie nebude k ničomu, potom to tak asi bude.Nestretávajte sa s náhodnými ľuďmi, len pre to, že sa domnievate, že by ste to mali robiť. Dnes akceptujem takéto pozvanie v menej ako 1 z 10 prípadov. Ak ma ponuka okamžite nezaujme, väčšinou odmietnem a ignorujem ju. Veľa kontaktov jednoducho nestojí za to úsilie. Naučte sa hovoriť NIE mdlým príležitostiam tak, aby ste mali kapacitu hovoriť ÁNO tým veľmi sľubným.
Míňanie príliš mnohých peňazí
Kým nemáte stály príjem, neutrácajte, ak to nie je nevyhnutné, Vaše drahocenné úspory do začiatku. Svoje podnikanie v počítačových hrách som začal s $ 20.000 (to boli moje vlastné peniaze) a išlo to veľmi rýchlo; krátko na to, som používal úvery na financovanie môjho podniku. Pôvodný obchodný model bohužiaľ nefungoval a zabralo to 5 rokov, než moje podnikanie začalo vytvárať zisk. Čoskoro som sa naučil, že každý dolár investovaný do podnikania znamenal ďalší dolár, ktorý sa musel získať z predajov.
V roku 2004 som začal toto podnikanie v oblasti osobného rozvoja s $ 9, hoci som mohol minúť oveľa viac. Žiadne efektné logo, žiadny exkluzívny web design, žiadne vizitky, alebo sídlo. Zaplatil som za registráciu svojej domény, a to bolo všetko. Bolo to presne toľko, čo som si prial minúť, pred tým, než som začal vytvárať pozitívny cashflow. Všetky ostatné obchodné výdavky boli potom pokryté z tohto zisku.
Vaše podnikanie by malo prinášať peniaze do Vášho vrecka, takže pred tým, než do neho investujete, musíte mať jasno, ako mienite dostať tieto investície späť.
Míňanie príliš málo peňazí
Rovnako tak je chybou príliš šetriť. Nenechajte, aby skromnosť vstúpila do cesty Vašej efektivite. Využite skúsených partnerov, ktorí môžu urobiť určité veci efektívnejšie, ako Vy. Kúpte si slušné vybavenie, keď je jasné, že stojí za investíciu. Nemusíte utrácať za prepychový nábytok, ale kúpte si nejaký funkčný, ktorý Vám umožní byť viac produktívny. Nepoužívajte múzijný počítač so zastaralým softvérom, ktorý Vás brzdí, ak si môžete dovoliť niečo lepšie.
Zaberie to nejaký čas, vypestovať si cit k tomu, aby ste vedeli, kedy ste príliš šetrný, alebo naopak príliš rozhadzovačný, takže ak začínate, radšej si stále myslite, že príliš rozhadzujete. To Vám umožní, aby ste sa rozhodli správne. Ak nemôžete výdavok obhájiť pred niekým, koho rešpektujete, je veľmi pravdepodobne zbytočný.Naopak, sú situácie kedy je ťažko obhájiteľné peniaze neutratiť.
Hranie sa na niečo, čím nie sme
Mnoho podnikaní, založených na jednom človeku, sa označuje ako „my“. Toto je niečo, čo robí mnoho nových podnikateľov, hoci to nie je potrebné. Na podnikanie jedného človeka, zvlášť v tejto dobe, nie je vôbec nič zlé. Moje podnikanie s počítačovými hrami bolo väčšinou „my“, ale moje podnikanie v oblasti osobného rozvoja je vždy „ja“. Vegetariánsky rodinný magazín mojej ženy je „my“, pretože má zamestnancov, ktorí pre ňu pracujú, ale jej web konzultácie sú vždy „ja“.
Je úplne v poriadku hovoriť o svojom podnikaní ako o „ja“, ak ste jediným človekom, ktorý sa o neho stará. Predstierať, že ste „vy“, keď robíte sám je trochu pochabé. Týmto spôsobom nezískate žiadny dôležitý rešpekt. Propagovanie seba samého ako „ja“ môže byť v dnešnej dobe dokonca výhodou, pretože ľudia budú vedieť, že peniaze skončia u Vás a ak urobíte sľub, potom to ste Vy, kto sa o všetko postará. Sľub od „nás“ nie je niekedy tak dôležitý.
Príliš formálne správanie
vPoviem to ešte raz. Obchod je založený na vzťahoch. Za určitých okolností je istá dávka formálnosti prijateľná, ale vo väčšine obchodných situácií predstavuje iba prekážku v ceste. Obchodné vzťahy fungujú najlepšie, ak za nimi stoja slušné medziľudské vzťahy. Myslím, že je chyba byť príliš formálny aj v takej situácii, keď chceme vytvoriť nové obchodné partnerstvo.
Ak mi niekto pošle e-mail, ktorý začína slovami „Vážený pán Pavlina“ a potom prechádza k vysvetleniu rozvláčného obchodného zámeru, obvykle ho jednoducho zmažem, najmä v prípade, ak často používa slovo „my“. Tiež je lepšie zlikvidovať mail začínajúci „Ahoj Steve“, ktorý sa neskôr veľmi neformálne pýta, či ma zaujíma určitá spolupráca, ktorú niekto hľadá.
Ľudské bytosti nechcú budovať vzťahy s veľkými firmami bez tváre. Chcú iba vzťahy s inými ľudskými bytosťami … a myslím, že niekedy aj so zvieratami.
Stavajte sa k obchodným vzťahom rovnako ako k priateľským vzťahom (alebo potenciálne priateľským vzťahom).Formality stavajú múry a múry nepodporujú dobré obchodné vzťahy. Nikto nie je stúpenec múrov … s výnimkou jedného v Číne.
Formalizmus je nudný a únavný. Ľudia si chcú svoju prácu užívať. Ak ma niekto oslovuje rovnako, ako môj počítač, odpoviem tak, že stlačím kláves delete. Ale ak niekto preukáže svoju osobnosť a určitú dávku humoru je následná väzba ďaleko pravdepodobnejšia.