V súčasnej dobe pribúda stále viac detí, ktoré nehovoria správne. Používajú neprípustné tvary či vynechávajú zvratné zámená. Dôležitým míľnikom sú tretie narodeniny dieťaťa.
V tomto veku by malo dieťa mať slovnú zásobu aspoň päťdesiat slov a mučiť svoje okolie otázkou “Prečo?”. Kedy je teda potrebné sa znepokojovať a kedy sa naopak jedná o bežný vývoj?
Druhy porúch reči
Hatlavosť je najrozšírenejšou poruchou reči u detí. Ide o poruchu výslovnosti hlások a prejavuje sa chybnou výslovnosťou jednej alebo viacerých hlások.
Oneskorený vývoj reči
Deti s oneskoreným vývojom reči majú okolo druhého roku života veľmi malú slovnú zásobu, netvoria vety a ich reč je nezrozumiteľná. Často tvorí dvojslovné či trojslovné vety, komolia slabiky a slová.
Vývojová dysfázia
Ide o špecificky narušený vývoj reči so sťaženou schopnosťou naučiť sa komunikovať. Prejavuje sa narušenou schopnosťou sluchového rozlišovania, vnímania a chápania stavby viet.
Časté sú ďalej poruchy pamäti, poruchy jemnej motoriky. Deti s vývojovou dysfáziou majú tiež problémy s poriadkom slov vo vete, s časovaním, skloňovaním, používaním chybných predložiek a predložkových väzieb.
Dyzartria
Dyzartria je narušenie článkovanej reči na základe organického poškodenia centrálnej nervovej sústavy. Medzi prejavy patrí takmer nezrozumiteľná reč a porucha fonácie, rytmu, melódie a intonácia.
Medzi ďalšie, nie tak časté, poruchy reči taktiež radíme zajakavosť, breptavosť, poruchy hlasu a efektívny mutizmus.
Ako s deťmi precvičovať hovorenie a rozvíjať ho
To, či bude mať dieťa v budúcnosti problémy s rečou, vo veľkej miere záleží na rodičoch. Odporúča sa deťom pravidelne čítať, učiť ich recitovať básničky, spievať, a pod.
Dôležitá je tiež trpezlivosť pri vysvetľovaní, čo ktoré slová znamenajú. Neustále vypytovanie a otázky detí nie sú len zo zvedavosti, práve vo veku troch rokov a viac sa deti učia slová používať a rozširujú si slovnú zásobu.
Logopédi neodporúčajú deťom často púšťať televíziu, kde sa hovorí prudko a príliš rýchlo. Pri komunikácii s dieťaťom je potrebné dbať na výslovnosť a komunikovať s ním pomaly.
Efektívne sú aj hry ako napríklad Pexeso pre uši od výrobcu hračiek Alexander, ktoré získalo ocenenie poroty veľtrhu hračiek For Toys 2010 a ocenenie odborníkov v kategórii Správna hračka 2013.
Princíp hry spočíva v zapamätaní si zvukov rozložených kociek a jej cieľom je rozvoj pozorného počúvania a cvičenia zanedbávanej sluchové pamäti. Táto hra je oceňovaná logopédmi ako pomoc pri učení správnej výslovnosti a ako jedna z mála je vhodná aj pre nevidiacich.
“Pexeso pre uši je vhodné pre deti, u ktorých je diagnostikovaná dysfázia a iné špecifické poruchy reči a jej zručností. Deti si hrou koncentrujú pozornosť a posilňujú pamäť, naučia sa rozlišovať a pomenovávať farby a cvičia rozlišovať foneticky podobné hlásky. “
, Hovorí klinická logopédka PaedDr. Dagmar Mimrová.
Kedy vyhľadať logopeda
U bežných porúch a porúch reči je optimálnym vekom pre nápravu vek predškolský. Nervový systém dieťaťa je vtedy dostatočne zrelý pre ovládanie zložitého a jemného pohybového aparátu, akým sú hlasivky.
Logopéda je v každom prípade potrebné vyhľadať v prípadoch, keď dieťa kokce alebo viac ako tri týždne chraptí. A hoci vývoj reči je u každého dieťaťa iný, existuje niekoľko situácií, ktoré by rodičia mali zalarmovať.
Logopéda navštívte v prípade, že vaše dieťa vo veku do troch mesiacov nereaguje na silné zvukové podnety, ak do desiatich mesiacov nenapodobňuje zvuky hovorenej reči ako, mama ‘a, papa’ či v prípade, že do veku jedného roka nerozumie jednoduchým pokynom.
Vo veku od dvoch až troch rokov by taktiež malo napodobňovať hovorenú reč, mať slovnú zásobu okolo 50 slov a používať jednoduché vety. Vo veku štyroch rokov by už dieťa malo byť schopné časovať a skloňovať a zvládať artikuláciu jednotlivých hlások.
No logopedické poradenstvo sa pýtajte u pediatra dieťaťa, ktorý by mal byť schopný vám odporučiť odborníka z odboru. Napriek tomu však nepodceňujte čas, ktorý s potomkom trávite doma a pamätajte, že to ste práve vy, ktorí ste rozhodujúci pri vývoji jeho schopnosti.