Chystáte sa na zmenu paušálu u vášho súčasného operátora alebo si chcete preniesť číslo ku konkurencii? Výber z niekoľkých produktov od jednotlivých operátorov a aj samotný výber spoločnosti, s ktorou uzavriete zmluvu na niekoľko mesiacov, už môže byť zložitejší, ako kedysi. Sú spotrebitelia naklonení viac ku klasickým hlasovým paušálom, alebo uprednostňujú balíčky s veľkým obsahom dát?
Pred podpisom zmluvy u niektorého z mobilných operátorov by ste si mali najprv ujasniť, aké služby v rámci balíka naozaj chcete a za čo, naopak, nechcete platiť zbytočne. Zlákať vás môže aj vidina kúpy nového mobilného telefónu, v rámci ktorej môžete získať paušál za zvýhodnenú cenu, avšak nie vždy sa táto ponuka v konečnom dôsledku vyplatí.
Hlasové vs. dátové paušály
Hlasové paušály vo všeobecnosti slúžia najmä na volanie a písanie textových správ. Výhodné sú teda hlavne pre ľudí, ktorých práca zahŕňa komunikáciu prostredníctvom telefonátov. Ale aj pre tých, ktorí si radi „pokecajú“ s kamarátmi či potrebné veci riešia posielaním SMS.
V rámci tohto typu paušálu máte už bežne k dispozícii aj mobilné dáta, avšak ide skôr o doplnkovú službu. Nečakajte teda veľký prísun neobmedzených dát a to hlavne v prípade lacnejších paušálov.
Ak sa chystáte vybrať si niektorý z hlasových paušálov, položte si tieto dôležité otázky:
- Využijete neobmedzené hovory či SMS alebo vám postačí 100, 200, … minút na volania a takisto obmedzený počet správ?
- Na koľko čísel v skutočnosti mesačne voláte? Pokiaľ sú to stále opakujúce sa čísla, výhodný by bol pre vás lacnejší paušál, v rámci ktorého môžete neobmedzene volať napríklad na 3 – 5 vami stanovených čísel, namiesto drahého neobmedzeného paušálu, ktorý ani nevyužijete.
V dnešnej dobe, kedy je najmä u mladšej generácie bežné komunikovať výhradne prostredníctvom internetu, operátori vytvárajú ponuky vysokodátových mobilných paušálov. Váš mobilný telefón tak môže disponovať množstvom 1 – 15 GB dát.
Pri prekročení tohto množstva sa vám zníži v zariadení rýchlosť internetu, no za malý príplatok si môžete dokúpiť aj niekoľko gigabajtov naviac.
Nový operátor v hre
Slovenský spotrebiteľ vie veľmi dobre rozlíšiť súčasných troch známych mobilných operátorov na základe modrého, oranžového a ružovo-bieleho loga spoločnosti. Nedávno sa však k tejto silnej trojke pridal štvrtý konkurent, ktorý sa svojou ponukou snaží „tromfnúť“ stálice na slovenskom trhu v oblasti telekomunikácií.
Reč je o mobilnom operátorovi 4ka, ktorá sa od ostatných líši najmä tým, že mesačné paušály nepredáva na zmluvu a faktúry, ale ponúka balíky predplatených služieb, tzv. “prepaid”.
Tento operátor svojim zákazníkom ponúka rozličné balíky výhodných paušálov, vďaka ktorým môžete vlastne získať aj vy ten pre vás šitý na mieru. Tri balíky zahŕňajú voľných 100 alebo 300 minút a rovnaký počet SMS v rámci celej EÚ, niektoré poskytujú internetové pripojenie, no sú aj také, čo internet nemajú. Také produkty ocenia najmä seniori, ktorí využívajú mobil na telefonovanie a do sveta moderných technológií neprenikli naplno.
Operátor funguje prostredníctvom pobočiek Slovenskej pošty, no jeho balíky sa dajú dobíjať aj formou SMS správ alebo kupónov či priamo na webe spoločnosti. Dokáže tak kombinovať inovatívny predaj pre mladšie ročníky s tradičným osobným kontaktom pre skôr narodených.
Zaniknú hlasové paušály kvôli dátovým?
Hoci sa používateľské návyky a preferencie zákazníkov mobilných operátorov značne menia – najmä vďaka mladej generácii – vraj sa netreba obávať toho, že by hlasové paušály zanikli úplne. Nárast využívania dát je nepopierateľný… Ale aj naďalej sa v rámci komunikácie medzi ľuďmi telefonuje a esemeskuje.
Štandardom sa stávajú najmä neobmedzené volania, ktoré by vás v minulosti stáli v rámci paušálu až okolo 70 EUR, zatiaľ čo teraz sa ich cena znížila na 20 EUR – čo je bežná cena za paušál. Najväčšiu výhodu pre zákazníkov predstavujú práve v tom, že sa nemusia kontrolovať a obmedzovať v tom, kedy, komu a koľko minút prevolajú.
Nech už sa teda rozhodnete pre akýkoľvek druh paušálu, vždy si vopred dobre zvážte to, či vám za jeho cenu budú poskytnuté vami požadované služby a či ich v skutočnosti aj využijete.