Prvý sneh dáva najavo, že zima už prichádza. Práve sychravé počasie hmla, dážď a sneh predstavujú za volantom auta riziká z hľadiska pozornosti, ale aj techniky jazdy. Odborníci i polícia odporúčajú dôkladnú prípravu vozidla na toto motoristicky náročnejšie ročné obdobie a pridávajú rady na bezpečnú jazdu.
Základom pre vozidlo sú nepochybne kvalitné zimné pneumatiky na všetkých kolesách s dostatočnou hĺbkou dezénu. Tá je v zákone definovaná najmenej 4 mm.
Včasné prezutie zimných pneumatík sa odporúča len čo denná teplota poklesne pod 7°C. Zimné pneumatiky majú oveľa lepšiu priľnavosť na klzkej vozovky a taktiež lepšie zaberajú pri rozjazde na snehu. Najväčšou devízou je výrazne kratšia brzdná dráha na snehu a ľade.
„Pri rýchlosti 50km/h zastavíte o 8 metrov skôr ako na letných pneumatikách v zime. A to môže rozhodnúť pri prípadnej nehodovej situácii,“
hovorí Petr Vaněček prevádzkový manažér AAA AUTO. Za zníženej viditeľnosti je dôležité aj osvetlenie vozidla. Len denné svietenie nepostačuje a na vozidle je potrebné zapnúť stretávacie svetlá.
Benzínový motor je v zime menej namáhaný
Večná dilema motoristov je v zimnom období rozlúsknutá. Jasná výhoda na strane benzínu je deklarovaná faktom, že benzín v zime nezamŕza.
Benzínové motory sa v zime taktiež rýchlejšie zohrejú na prevádzkovú teplotu a teda v aute si skôr zakúrite. Autá s naftovým motorom sú na studené štarty extrémne citlivé, pri teplotách pod -10°C začínajú problémy.
„Odporúčame kontrolu palivového systému a pridanie aditív do nafty,“
hovorí Vaněček. Pomôcť môže aj tankovanie prémiovejších palív s pridanými aditívami.
Batéria a nemrznúce kvapaliny
Akumulátor by mal byť na zimu tiež pripravený. Jeho dobitie prípadne výmena zabezpečí autu dostatok energie pri studených štartoch v nízkych teplotách. Pre prípad núdze noste so sebou štartovacie káble.
Bezpečnosť jazdy môže byť ovplyvnená aj dobrým výhľadom na vozovku a okolie. Pre nepriaznivé počasie sú ostrekovače a stierače používané oveľa častejšie než v iných mesiacoch.
Gumičky stieračov je dobré vymeniť za nové, ak nám tie súčasné dosluhujú a zároveň doplniť nemrznúcu kvapalinu do ostrekovačov. Ak máte nádobku ešte plnú žltej či rúžovej letnej kvapaliny, musíte jej časť odstriekať, aby sa tam vošla modrá zimná zmes.
Je potreba myslieť i na chladiacu sústavu, tá by mala byť naplnená zmesou na -25°.
Zámky, gumové tesnenia dverí a okien a karoséria
Je dobré so sebou nosiť špeciálny prípravok na rozmrazenie mechanizmu zámku, a to bez ohľadu na to, či má auto diaľkové ovládanie centrálneho zamykania alebo nie. Ak sa napríklad stane, že sa batéria cez noci vybije, ušetríte si dosť času.
Ten nestratíte a zároveň uchránite svoje nervy, keď ošetríte gumové tesnenia dverí a okien špeciálnym prípravkom proti primŕzaniu. Nesmie sa zabúdať ani na ošetrenie laku karosérie vhodnou autokozmetikou, ktorá ho aspoň dočasne ochráni pred pôsobením posypovej soli.
Bojujte proti nej i častejším umývaním auta, a to i napriek tomu, že sa to môže zdať ako vyhadzovanie peňazí. Soľ podporuje hrdzavenie a ak ju necháte pôsobiť na karosériu dlhé mesiace, môže sa stať, že vám auto na jar rozkvitne ako vaša záhradka.
Zimná výbava, ktorá sa zíde
Zo skúseností vyplýva, že v zime je dobré nosiť v aute zopár užitočných predmetov. Štartovacie káble, snehové reťaze, lopatka a deka na zahriatie by mali byť v aute samozrejmosťou.
Na dlhšie cesty sa odporúča dostatok jedla a pitia, uviaznutie v kolóne počas snehovej kalamity nemusí byť výnimkou. Práve stojace auto v kolóne spotrebuje takmer 2 litre paliva za hodinu. Majte radšej dostatok paliva v nádrži. V dnešnej dobe je dobré mať so sebou aj nabíjačku mobilného telefónu.
Nesúmerné brzdenie môže byť fatálne
Vyhnúť sa život ohrozujúcim situáciám pomôže i test bŕzd. Na suchej a prázdnej vozovke sprudka zabrzdite a sledujte, či vozidlo brzdí rovnomerne a nejde do šmyku. V opačnom prípadne navštívte servis. Nesúmernosť brzdného účinku môže viesť na klzkej zimnej vozovke k nečakanému šmyku s tragickými následkami.
Polícia odporúča pre bezpečnú jazdu najmä: znížiť rýchlosť jazdy, rozbiehať sa plynule, nepridávať priveľa plynu naraz, dodržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami, brzdiť a zrýchľovať pozvoľna, aby ste minimalizovali riziko prekĺznutia kolies a šmyku.
Samozrejmosťou by mala byť predvídavosť jazdných situácií a citlivosť ovládania vozidla.